Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


Concert
Muziek die je niet kunt thuisbrengen

Aspen Labelnight met Niels Van Heertum, Poor Isa & Linus + Økland/Van Heertum/Zach, vrijdag 15 oktober 2021, Handelsbeurs, Gent

In drie concerten toonde Aspen Edities waarvoor het Antwerpse label staat: bedachtzaamheid, experiment en minimalisme. Met dempers manipuleerde Niels Van Heertum de klank van zijn eufonium. Met spaarzame en soms nauwelijks hoorbare klanken creëerde hij in zijn eentje een muzikaal universum. Een wat bevreemdende ervaring, maar wel exemplarisch voor de muziek die Aspen Edities uitgeeft, het Antwerpse label dat Van Heertum samen met gitarist Ruben Machtelinckx en schrijfster SanneHuysmans in 2017 heeft opgericht.

In een reeks Aspen label nights treden bands aan die gelieerd zijn met het label. Na Van Heertum was het vrijdagavond de beurt aan Poor Isa, een duoproject van Machtelinckx met collega-gitarist Frederik Leroux, waarin ze banjo spelen. "Veel van wat u hoort, lijkt in de verste verte niet op een banjo", waarschuwde Leroux, terwijl hij een doekje tussen de snaren stak. Toen hij zijn instrument dan ook nog eens met een strijkstok bespeelde, klonk dat inderdaad eerder als een oosterse viool, terwijl Machtelinckx de klankkast van zijn banjo als een soort percussie-instrument gebruikte. Toen de twee aan het eind hun banjo gewoon als een banjo lieten klinken, was dat even een verademing.

Die zin voor experiment typeert veel artiesten van Aspen Edities. Ook het derde concert, het levendigste, was allesbehalve doorsnee. Linus, een samenwerking van Machtelinckx met rietblazer en synthesizerspeler Thomas Jillings, was uitgebreid met Van Heertum en de Noren Nils Økland en Ingar Zach. Die laatste was de ster van de avond. Nooit eerder zagen we een percussionist met zo'n ongewoon instrumentarium aan het werk. Økland gaf met zijn hardangerviool, een traditioneel Noors instrument, de muziek een forse folkinjectie. Mooi.

"Met ons label brengen we muziek die overal tussenin valt", vertelt Machtelinckx. "Er zit vrije improvisatie in, maar free jazz is het zeker niet. Er zitten tòlkelementen in, maar zuivere folk is het zeker niet. Het is muziek die niet echt thuis te brengen valt, en precies daar hou ik van."

Ook Klara houdt ervan. De zender bekroonde 'Porous Structures', een cd van Machtelinkx die ook in deze krant goed werd onthaald, als jazz-cd van 2019. Sommigen zullen zulke trage, minimalistische muziek knap vervelend vinden, anderen worden er net zen van. Het helpt dat elke plaat fraai is vormgegeven. Het label werkt daarvoor samen met grafisch kunstenaars. Sanne Huysmans voorziet elke hoes van een korte, maar veelzeggende quote. 'Er is niet meer bij weinig noch is er minder', staat bijvoorbeeld op 'Sonic Gnostic', de recentste uitgave, van de Amerikaanse violist Eyvind Kang. Daarop speelt Bill Frisell mee, naar jazznormen een grote naam. "Hij is toch hét voorbeeld als het om geïmproviseerde jazzgitaar gaat", zegt Machtelinckx.

Klik hier voor foto's van dit concert door Cees van de Ven.

Deze recensie verscheen eerder in De Standaard.

Labels: , , , ,

(Peter De Backer, 24.10.21) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...







Menupagina's:





































Redactieadres:

Marialaan 89
6576 BH Ooij
Nederland
(0031) 644686629

Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.