Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


Concert
Balsem voor de coroneuze ziel

Jellyfish Saxophone Quartet, zondag 12 juli 2020, tuin Holmerpad 11, Tolbert

In tijden van corona wordt de mens vindingrijk. Dat is de afgelopen maanden wel bewezen. Ook saxofonist Bert Brandsma was zo iemand die het duimen draaien al snel begon te vervelen. Wat wilde het geval? Het geval wilde dat hij een ouderlijke boerderij wist met een grote tuin, waar met inachtneming van de voorschriften van de anderhalvemeterdictatuur zonder veel problemen een mannetje of 250 een plekje kon vinden. Het Fonds Podiumkunsten sprong bij, tot en met de gele anderhalvemetertape. Wat opzienbarend genoemd mag worden: dit moet een van de eerste keren zijn geweest dat het Fonds een min of meer traditionele jazzserie steunde.

Op 5 juli stelden Brandsma's eigen Dixieland Crackerjacks zich in de schuur op - bij gebrek aan medewerking van de weergoden - en 19 juli zal er een jamsessie plaatsgrijpen met onder anderen Keesjan Hoogeboom (trompet; Dutch Swing College) en Henk Haverhoek (bas; ex-Rein de Graaff, ex-Mal Waldron).

Voor het tweede Weilandconcert had hij een orkestje in het leven geroepen, het Jellyfish Saxophone Quartet, dat een mix van klassieke stukken en meer jazz-georiënteerd materiaal speelde. Dit vierspan is te beschouwen als een voortzetting van een eerder saxkwartet, Les Boréades, dat door overlijden en emigratie uiteen was gevallen.

Wat moeten we ons bij een kwallenkwartet voorstellen? Wel, het begon ermee dat Brandsma's dochter Dixie Melody op het wad op een kwal stapte (in de pauze ging ze met stroopwafels rond, dus die misstap is goed afgelopen) en de saxofonist bedacht dat de kwal - half plant, half dier, een soort centaur dus - eigenlijk best een interessant schepsel is. En mooi ook. En haar tijd vooruit: ruim 500 miljoen jaar vóór Frank Whittle had ze al een reactiemotor ontwikkeld. Een soort ramjet, om precies te zijn.

Enfin, Brandsma's compositie 'Jellyfish And Sea Animals', een wereldpremière, bleek een state-of-the-art werk, deels atonaal, waarin de sierlijke, lome bewegingen van het beestje goed waren vertaald. Een paar maal hoorden we ook hoe ze haar straalmotor inschakelde.

Maar toen waren we al aangeland bij het tweede deel van het concert. Het optreden was begonnen met Johann Sebastian Bachs 'Präludium Und Fuge'. Dit stuk, oorspronkelijk geschreven voor klavier, kreeg een overwegend staccato-uitvoering zonder veel dynamiek. Het werd gevolgd door Felix Mendelssohn Bartholdy's 'Capriccio In E Klein', waar Mendelssohn een strijkkwartet voor in gedachten had gehad. Het klonk al meer legato dan Bachs 'Präludium'. Met haar strakke, trefzekere spel op de sopraansaxofoon was Edith Bakker een voorbeeldige primarius. Met vijf delen uit Camille Saint-Saëns 'Le Carnival Des Animaux' kwamen we al dichter bij het hedendaagse idioom. Ik stel me zo voor dat tekenfilmcomponisten als Carl Stalling en Raymond Scott goed naar de descriptieve miniaturen van Saint-Saëns hebben geluisterd.

Van de meer jazzy stukken viel 'Sleepy Time Gal' op. Het arrangement dat pianist Ed Wilcox in 1936 voor het Jimmie Lunceford Orchestra schreef, op zich al een hallucinante trip, diende als uitgangspunt voor Brandsma's adaptatie. Hij citeerde halverwege Wilcox, maar het stuk had een veel moderner jasje (nachtpon?) gekregen. Meer gefacetteerd.

De meeste indruk maakte het kwartet met zijn opvatting van Hoagie Carmichaels 'Star Dust'. Brandsma speelde het thema op de baritonsax en de andere leden schoven daar wonderschone harmonieën onder.

Onder 'normale' (het 'oude normale') omstandigheden zou dit al een zeer bevredigend concert zijn geweest. Maar nu, in de open lucht, onder cumuluswolken en een vriendelijk zonnetje, tussen de koeien, geen microfoon te bekennen, was het niets minder dan balsem voor de coroneuze ziel.

Concertfoto's: Hammie van der Vorst

Labels: ,

(Eddy Determeyer, 13.7.20) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...








Menupagina's:




Cd van het moment:
Sylvie Courvoisier - 'Chimaera'

Klik op de hoes om een track te beluisteren en voor meer informatie





Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.