Draai om je oren Jazz en meer - Weblog |
|
||
|
Concert Verhalen vol liefde, verlangen, passie, heimwee en weemoed Kika Sprangers, Martin Fondse en Jörg Brinkmann, woensdag 15 januari 2019, De Bussel, Oosterhout Sinds een jaar of drie spelen ze nu samen, na een eerste treffen in café Het Hijgend Hert in Breda. Tot nu toe nog niet zo vaak, maar dat zal gaan veranderen als de eerste cd van het trio Martin Fondse, Kiki Sprangers en Jörg Brinkmann straks uit is. Liever in de KluiZ dan ThuiZ behoort dan ook nu nog tot het beperkte aantal podia waar dit trio zijn kunsten heeft vertoond. Tot grote tevredenheid van het behoorlijk grote publiek dat de weg naar de kleine zaal van Theater De Bussel, waar dit jazzinitiatief zijn domicilie heeft gevonden, wist te vinden. De musici zijn inmiddels natuurlijk geen onbekenden meer op onze podia. Sprangers was twee jaar leadsaxofoniste van het Nationaal Jeugd Jazz Orkest en werd in 2018 benoemd tot Young VIP. Fondse won in 2017 de Buma Boy Edgar Prijs 2017 en is zowel nationaal als internationaal een gevestigde naam in de muziekwereld. Hij blinkt uit in meeslepende composities en arrangementen voor onder andere het Metropole Orkest en het NJJO en zijn eigen formaties, zoals Starvinsky Orchestra en het Martin Fondse Oktemble. Brinkmann wordt bejubeld om zijn unieke manier van cello spelen, ergens op het snijvlak van klassiek, jazz en avant-garde. Hij speelde onder andere met zijn eigen trio, het Franz von Chossy Quintet, Alex Simu Quintet en Eric Vloeimans. Wie de musici een beetje kent, weet wat hij ongeveer mag verwachten en wordt ook wederom niet teleurgesteld. Gecomponeerde jazz staat op het programma en er wordt nauwkeurig getuurd naar de meegebrachte tablets. Dat is hard nodig, want dit is zeker geen doorsnee jazzconcert met een serie improvisaties. Fondse, Sprangers en Brinkmann nemen de luisteraar veeleer mee op een muzikale reis, langs een serie zeer beeldende stops. Het zijn verhalen, waar de bekende thema's in doorklinken als liefde, verlangen, passie, heimwee en weemoed. Om dat te horen heb je geen teksten nodig. De kracht van muziek - meer dan welke kunstvorm kan muziek ontroeren - is hier voldoende. Daarbij komt dat het allemaal zeer harmonieus en met veel gevoel voor details wordt gebracht - het voordeel van gecomponeerd - met musici die elkaar duidelijk verstaan in een gemeenschappelijke passie. Het is dan ook vaak meer kamermuziek dan jazz. Dat komt deels door de instrumentatie, die natuurlijk met name opvalt door het ontbreken van het slagwerk. Het zijn pianist Fondse en cellist Brinkmann die het ritme voor hun rekening nemen, terwijl Sprangers op altsax en vaker nog op sopraansax de klare, zeer aansprekende melodieën voor haar rekening neemt. En het zou geen reis zijn als we de muziek uit andere culturen dan de onze niet zouden proeven. Zo klinken in 'Game Of Hearts IV' onmiskenbaar Spaanse invloeden door in het ritme, waar Sprangers soepel op beweegt. In de tweede set klinkt 'No Man’s Land', eerst van Sprangers, dan van Brinkmann. Twee dagen eerder waren ze erachter gekomen dat ze allebei een stuk hadden gecomponeerd onder die titel. Titels die passen bij verre reizen en de emoties die daarbij horen. Het stuk van Brinkmann vangt aan met een lange solo op cello, ondersteund door een batterij effectpedalen, iets dat de cellist de mogelijkheid biedt met zichzelf mee te spelen. Passievol klinkt 'Maria' van Fondse, zijn ode aan de vrouw als scheppende kracht - we doen het niet voor minder. Dan pakt Fondse de microfoon voor een anekdote. Als jongetje van tien hoorde hij, toen nog woonachtig in Zeeland, voor het eerst Louis van Dijk spelen. Wat hem daarbij trof was de vrije wijze van musiceren. Ter plekke besloot hij dat hij dat ook wilde. Veertig jaar later staat hij hier in Oosterhout en speelt 'Broken Man', dat hij opdaagt aan deze pianist. Foto's: Cees van de Ven & Donata van de Ven (Ben Taffijn, 26.1.20) - - [naar boven] Lees verder in het archief...
|
Archief
Artikelen Cd-recensies Concertrecensies Colofon Festivalverslagen Interviews Jazz in memoriams
Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken? |