Draai om je oren Jazz en meer - Weblog |
|
||
|
Cd g a b b r o - 'Grannular' (Dropa Disc, 2019) Opname:25-27 augustus 2018 g a b b r o, het project van saxofoniste Hanne De Backer, bracht in 2017 een eerste titelloos album uit bij het Gentse label El Negocito. De twee leden die toen g a b b r o vormden, Hanne De Backer en Marc De Maeseneer, bespeelden daarop beiden de baritonsax, wat een bijzonder album opleverde. Twee jaar later doken ze de studio in voor een vervolg, nu aangevuld met Raphael Malfliet op elektrische bas en vocaliste Agnes Hvizdalek. Ook nu stoelt het album 'Grannular', dat vorig jaar uitkwam bij het aan Sound in Motion gelieerde Dropa Disc, op vrije improvisatie. Iets dat De Backer afzet tegen onvrijheid, in dit geval door bewoners van de gevangenis in Antwerpen bij dit project te betrekken; hun veldopnamen spelen een rol op dit bijzondere album. Als titels voor de stukken koos De Backer voor de dagen van de week en dus beginnen we met 'Monday', waarin we klankwolken horen die afkomstig lijken van elektronica, maar in werkelijkheid hun oorsprong vinden bij die twee baritonsaxen en Malfliets bas. 'Tuesday' is een feest van de nuance, met fluisterzachte, zeer intieme klanken. Met duistere golven middels de baritonsaxen en de hoge tonen van Malfliet, die met de strijkstok zijn bas bewerkt. Een schitterende klanksculptuur. In 'Wednesday' horen we duidelijk Hvizdalek, met vocale klanken die uitstekend passen bij die van de saxen, waardoor hij aangenaam hoge, vibrerende klanken produceert. Tot het omslaat en de klanken zwaar worden en messcherp door de ziel klieven. En ook hier valt de grote mate van abstractie weer op in het muzikale materiaal. Van een melodie is nergens sprake en ook ritme speelt geen rol van belang. Op 'Thursday' is het vooral Malfliet die we horen, met zwaar en diep resonerende klanken van zijn bas. Prachtig is ook 'Friday', een sculptuur bestaande uit ploppendee en knetterende geluiden van de saxen. We herkennen bijvoorbeeld het ritmisch bespelen van de kleppen, in combinatie met een subtiele drone. Mooi subtiel gaat het eraan toe in 'Saturday', met een aangename collage van diverse soorten ruis, geknisper en geknetter en ander ondefinieerbaars. Hier klinken de saxen als druk doende vogels in een volière, een gekwetter van jewelste. Overigens blijkt er aan het eind nog een schepje bovenop te kunnen. Natuurlijk klinkt 'Sunday' een stuk vrediger en contemplatiever. Dat hoort ook bij zo'n dag. Met aanvankelijk bijna onhoorbare golven van klank, als misthoorns. Dan voegt Hvizdalek zich er weer bij met hoge stemklanken, een soort van tegenwicht vormend. Maar ook hier neemt verderop het tumult toe en stijgt de onrust. Het stuk eindigt ermee, de cirkel is rond. Hanne De Backer maakt deel uit van Mudskipper, dat op zondag 2 februari optreedt in Het Bos, Antwerpen. Labels: cd (Ben Taffijn, 30.1.20) - - [naar boven] Lees verder in het archief...
|
Archief
Artikelen Cd-recensies Concertrecensies Colofon Festivalverslagen Interviews Jazz in memoriams
Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken? |