Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


Concert
Klassiek en impro versterken elkaar

Helena Basilova & Reinier Baas, zondag 27 oktober 2019, Brouwerij Martinus, Groningen

In de jazz wordt met enig wantrouwen naar de combinatie piano-gitaar in een band gekeken. Grosso modo hebben die instrumenten een vergelijkbare functie en dan liggen de respectieve geluidspectra ook nog eens bij elkaar in de buurt.

Van dat soort zorgen was zondag in Martinus weinig te merken. In de stukken waarin de instrumenten beide aan het werk waren hoorden we welluidende unisono-passages (zoals in Morton Feldmans 'Work For Two Pianos') en composities waarin gitarist Reinier Baas vrolijk tussen de noten van pianiste Helena Basilova huppelde ('Regard Du Père' van Olivier Messiaen). In de 'Regard' werden donderende pianoakkoorden geaccentueerd met royaal pedaalgebruik en daardoorheen dan het gieren van de gitaar. Zo'n Messiaen-compositie heeft wel iets van de Eiffeltoren: veel robuust gietijzer, maar toch nog meer gaten. Dit werk heeft ook wel iets van Erik Satie, maar dan verzwaard en voorzien van een onstuimige ziel. Ik maak me trouwens sterk dat een beetje kenner genoeg heeft aan een paar noten of akkoorden om te concluderen dat we met een Messiaen van doen hebben.

Hier ging het kortom voortreffelijk samen, de klassieke doch krachtige klanken van de piano en de improviserende gitaar. Wat ook de opzet is van deze reeks zondagmiddagconcerten. In sommige improvisaties (op 'Canto De Ossanha' van Baden Powell en Vinicius de Moraes) ging Baas uit van het klassieke motief dat we even eerder van Basilova hadden gehoord.

Bij dit alles deed de akoestische piano niet onder voor de stevig versterkte gitaar. Alsof Basoliva een Steinway van drie meter bespeelde, maar dan - toegegeven - zonder de bijbehorende detaillering. In 'Cradle Song' van pa Alexander Basilova staken de instrumenten om beurten hun nieuwsgierige snoetjes boven de rand van de wieg uit.

En u gelooft dat natuurlijk niet, maar toen de laatste noot van het slotstuk, Harmen Fraanjes 'Aneris' was weggestorven begonnen de klokken van de belendende Sint Josefkerk te beieren. De zoveelste keer was dat. Die directe telefoonlijn tussen de brouwerij en de kosterij werkt dus prima. En het bijbehorende kratje bier, vanzelfsprekend.

Klik hier voor foto's van dit concert door Willem Schwertmann.

Labels:

(Eddy Determeyer, 4.11.19) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...






Menupagina's:

Redactieadres:

Hoekstraat 1 B17
3910 Neerpelt
België
(0032) 11747180
(0032) 498788554

Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.