Draai om je oren Jazz en meer - Weblog |
|
||
|
Cd Harris Eisenstadt - 'Old Growth Forest II' (Astral Spirts, 2019) Opname: 11 juni 2017 Ook jazzmuzikanten hebben te maken met onverwachte situaties. Zo verhaalt drummer Harris Eisenstadt over de opnames van 'Old Growth Forest II' voor Astral Spirits. Samen met zijn kwartet, verder bestaande uit trombonist Jeb Bishop, saxofonist Tony Malaby en bassist Jason Roebke, zouden de liveopnamen van een concert op 12 februari 2017 gebruikt worden voor dit album. Zeer hevige sneeuwval in Canada, waar het concert zou plaatsvinden, noopte het kwartet echter tot annuleren. Vier maanden later deed zich pas weer een nieuwe kans voor, dit keer met warm weer in The Parlor Room, Northhampton, Massachusetts. Het is belangrijk om dit tot in detail te noemen, want zoals Eisenstadt aangeeft, de uitstekende sfeer, het lekkere eten: het straalt allemaal af op dit album. We beginnen rustig met wat gedragen, ietwat duistere blazersakkoorden in 'Needles/Seedings', telkens onderbroken door Eisenstadt, die hier duidelijk vilten stokken gebruikt. Tot het solotijd wordt en vooral Malaby opvalt met een wel heel ontregelende solo op tenorsax. Bijzonder is ook het verdere verloop en de energieke duopassages van Bishop en Malaby. 'Rustling' gaat fluisterzacht van start met gerommel in de marge van Eisenstadt en Roebke, die langzaam een ritme opbouwen. Bishop reageert hierop met een heerlijk vette, romige solo. Als Malaby het stokje overneemt, is dat wederom op een redelijk ontregelende wijze, passend bij de drive waarin de ritmesectie inmiddels is beland. Ook 'Pit And Mound' bevat een ijzersterke trombonesolo, op de grens van melodieus en experimenteel. Ook mooi is het baswerk van Roebke, als melodieuze bedding voor de beide blazers. Bishop laat een andere kant van zijn kunsten horen met een veel experimentelere solo in 'Nurse Logs'. Hij sputtert en ronkt naar hartenlust. En wat een aangename ritmische wending krijgt dit stuk naar het einde toe. Ook niet te versmaden: de bassolo van Roebke in 'Standing Snags'. Zeer relaxed klinken de laatste drie stukken van dit album: 'Biomass', 'Shaded Canopy' en 'Song With Owen'. Met het lome ritme, prachtig vertolkt door Eisenstadt en Roebke, en mooie ingehouden melodieuze solo's van Bishop en Malaby. En wat een krachtige en overtuigende solo's ook hier weer van de beide blazers, waarbij we Malaby in 'Song With Owen' nog horen op sopraansax, mooi contrasterend met de klank van Bishops trombone. We hebben hier duidelijk te maken met een hecht kwartet, ook al treden ze niet echt vaak samen op - alle musici hebben immers meerdere projecten - en is dit pas hun tweede album ('Old Growth Forest I' verscheen in 2016 bij Clean Feed). Maar het staat allemaal als een huis en aangename melodieuze fragmenten worden prima afgewisseld met experimentele uitbarstingen, die je als luisteraar op het puntje van je stoel doen belanden. En die eerder genoemde uitstekende sfeer in The Parlor Room? Ja, die hoor je hier zeker terug, het speelplezier spat ervan af. Foto: William Semeraro | Klik hier om dit album te beluisteren. Jeb Bishop treedt op als onderdeel van Bone-Crusher tijdens het door Sound In Motion georganiseerde Summer Bummer in DE Studio, Antwerpen op vrijdag 23 augustus en tijdens de Zomer Jazz Fiets Tour in de kerk van Den Ham op zaterdag 31 augustus. Labels: cd (Ben Taffijn, 21.8.19) - - [naar boven] Lees verder in het archief...
|
Archief
Artikelen Cd-recensies Concertrecensies Colofon Festivalverslagen Interviews Jazz in memoriams
Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken? |