Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


Concert
Volstrekte eenheid tussen muzikanten en publiek

Jakob Bro Quartet, Returnings, zaterdag 23 februari 2019, TivoliVredenburg, Utrecht

Jakob Bro timmert in 2019 met zijn trio aan de weg. De gitarist heeft in de winter op gerenommeerde jazzpodia een serie van uitstekende concerten neergezet. Het is verheugend dat Bro zich ook laat horen met zijn kwartet waarin de bekende Sandinavische trompettist Palle Mikkelborg speelt. In maart 2018 is het album 'Returnings' voor ECM Records verschenen met naast Mikkelborg Thomas Morgan op bas en Jon Christensen op drums. Laatstgenoemde heeft dit optreden om gezondheidsredenen moeten afzeggen en is vervangen door de Amerikaanse ster-drummer Joey Baron.

De gitarist is overigens niet onbekend in het samenspel met een trompettist. Zijn doorbraak is het album 'Dark Eyes' van het Tomasz Stanko Quintet. Het nummer 'Terminal 7' is de dreigende openingstune uit de beroemde serie 'Homeland', waarin Bro ijzingwekkende gitaarlijnen produceert. Senior Palle Mikkelborg heeft voor vele labels muziek uitgebracht. Maar is vooral in de spotlights gekomen door het schrijven en produceren van het mooie album 'Aura' van Miles Davis. Hij maakte dat album ter ere van Miles, toen die eind 1984 de Léonie Sonning Music Prize won. Aanvankelijk zou de legendarische trompettist slechts op één nummer meespelen, maar uiteindelijk deed hij ruim veertig minuten mee. Palle Mikkelborg geeft in de liner notes van het album aan dat het geluid van Miles en zijn muzikale universum zeer bepalend zijn geweest in zijn leven. In het optreden in TivoliVredenburg is dit onmiskenbaar het geval.

In Bro's muziek is geen sprake van doldrieste bravoure of goedkoop effectbejag. De muziek dwaalt, zwiert en er worden subtiele details en verschuivingen aangebracht. De soundscapes zijn voorzien van diepte, warmte en schoonheid. Grote delen van het optreden zijn doorspekt met dit warme, akoestische en organische geluid. Maar regelmatig wordt de muziek getransformeerd naar meer donkere, abstracte muziek door de op Miles geïnspireerde rauwe, staccato (muted) trompetklanken uit de jaren zeventig. Afgewisseld met een ingehouden lyrische speeltrant en voorzien van doodse stiltes. Zelfs de podiumpresentatie van Palle Mikkelborg, gebogen en op zoek naar zijn medemuzikanten, is geïnspireerd op Miles. Tijdens deze passages wordt het fijnzinnige gitaarwerk door elektronica gestuurd zoals loopings en andere randapparatuur!

Het kwartet speelt veel stukken van het album 'Returnings', die relatief dicht bij de originelen blijven. De vederlichte, verbindende weemoedigheid van Bro verbindt zich in 'Strands' en 'Song For Nicolai' nadrukkelijk en exceptioneel met de krachtige contrabas-accenten van Morgan en de sierlijke percussie, met soms machtige uithalen van Joey Baron. Het laat zich rijkelijk aanvullen met de kwetsbare, lyrische kwaliteiten van Palle Mikkelborgs trompet en het spaarzame gebruik van zijn hemels vervormd stemgeluid. Bro put ook uit materiaal van zijn trio met 'Gefion', het titelstuk van zijn debuut bij ECM, 'Oktober' en met de toegift 'Lycaster'. In deze stukken wordt variatie gevonden tussen rustieke, intrinsieke country-achtige sferen. Het kwartet kan echter ook culmineren naar mededogenloze soundscpaes en door felle ritmes gedomineeerde muziek. De herinterpretatie van deze stukken worden door hartverscheurend echo's uit de hoorn van Mikkelborg ook expressief van aard. Bro stelt Mikkelborg in staat te excelleren.

Gevoelsmatig is er sprake van een volstrekte eenheid tussen de muzikanten en het publiek. Wars van de buitenwereld, die zich pas weer aan de openbaarheid toont nadat de laatste bezoeker vanuit de nok van Tivolivredenburg de lange tocht naar beneden is begonnnen.

Klik hier voor foto's van dit concert door Louis Obbens.

Labels:

(Louis Obbens, 8.3.19) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...






Menupagina's:

Redactieadres:

Hoekstraat 1 B17
3910 Neerpelt
België
(0032) 11747180
(0032) 498788554

Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.