Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


Concert
Compromisloze avant-garde met spannende improvisaties

Mary Halvorson's Code Girl, donderdag 15 maart 2018, Bimhuis, Amsterdam

De frêle Mary Halvorson wordt steeds vaker beoordeeld als een grote vernieuwer van de jazzgitaar. De gitarist heeft de meest recente Downbeat Critics Poll gewonnen voor Guitar, Rising Star Jazz Artist, Rising Star Jazz Group en Rising Star Composer. Het is dan ook niet verrassend dat de Amerikaanse haar trio Thumbscrew met drummer Tomas Fujiwara en topbassist Michael Formanek voor haar groep Code Girl heeft uitgebreid heeft met de toptrompettist Ambrose Akinmusire en zangeres Amirtha Kidambi.

Mary Halvorson participeert in uiteenlopende formaties, maar speelt zeker geen conventionele jazz. De vrijheid in de composities en de eigenzinnigheid van haar gitaarspel zijn dominerende kenmerken. Sterker nog: deze groep maakt het de luisteraar niet makkelijk. De gespeelde melodieën zijn hoekig, de muzikale structuur is complex en de improvisaties zijn merkwaardig en intrigerend. In de eerste stukken is het hoog-energetisch, soms 'flutterende', koperwerk van Ambrose Akinmusire alom aanwezig. In afwisseling met de meer declamerende dan zingende performance van Amirtha Kidambi. Halvorson beperkt zich in dit stadium van het optreden tot het ritmisch ondersteunen en het aanbrengen van ontregelende akkoorden.

Halverwege de eerste set, wanneer Kidambi even het podium verlaat, profileert Halvorson zich ook solistisch meer. Haar stijl is al even uniek als onorthodox. Verwacht in haar spel geen warmbloedigheid. Het zeer indringende spel en de sound van haar gitaar is hard als graniet, puntig en wars van clichés. Zij laat op subtiele wijze dissonanten toe in haar solospel. Ongeëvenaard is de wijze waarop Halvorson de toon laat afglijden of omhoog voert en versnellingen of vertragingen aan kan brengen. Formanek en Fujiwara zijn zowel voor als na de pauze de partners in crime bij het bewaken van de ritmische eenheid. Ze kruipen bij vlagen uit hun schulp met zwaar gestreken contrabaslijnen of een spaarzame, opzwepende drumsolo.

Na de pauze ziet het er even naar uit dat een conventioneel liedje, onder begeleidend gitaarspel, de trend van de tweede set wordt. Niets blijkt minder waar! De spanning en onverwachte wendingen nemen alleen maar toe bij zowel de onwerkelijke, ritmische deining als bij de vrije rockimprovisaties van Halvorson. Ook het verwarrende, echoënde trompetspel van Akinmusire draagt bij aan het opwindende karakter. Het afsluitende stuk draait onvermurwbaar en melancholisch als een stoomcarrousel in het rond. De galmende spacy gitaarsolo accentueert het caleidoscopisch beeld dat hierbij ontstaat. De muziek is gewaagd en compromisloos gebleken en staat bol van vrije, spannende improvisaties.

De atypische, vervreemdende en soms gillende scats van Kidambi blijven een ongemakkelijke factor deze avond.

Klik hier voor foto's van dit concert door Louis Obbens. En hier zie je foto's die Cees van de Ven maakte van het concert dat Code Girl een dag eerder gaf in De Bijloke Kraakhuis, Gent.

Labels:

(Louis Obbens, 23.3.18) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...






Menupagina's:

Redactieadres:

Hoekstraat 1 B17
3910 Neerpelt
België
(0032) 11747180
(0032) 498788554

Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.