Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


Concert
Jazz meets classic bij Jazzlab Series

Rawfishboys / Heleen Van Haegenborgh & Christian Mendoza, donderdag 25 januari 2018, Rataplan, Antwerpen

Twee duo's in deze Jazzlab Series: Rawfishboys, Joachim Badenhorst en Brice Soniano tekenen voor de eerste set en het pianoduo Heleen Van Haegenborgh - Christian Mendoza verzorgt de tweede set. Beide duo's brachten vorig jaar een album uit bij W.E.R.F., dat ook op deze blog voorbijkwam. Collega Danny De Bock boog zich over 'Copper' van Van Haegenborgh en Mendoza en ondergetekende nam onlangs 'Fengling' van Rawfishboys nog onder de loep. Maar nu dus live en dat is altijd een meerwaarde, omdat het weer andere aspecten belicht van de muziek, al zijn de stukken die hier op het programma staan ook op de cd's vinden.

Bij Rawfishboys valt vooral de vibe op die alle nummers kleurt en die de muziek een heel natuurlijk, heel aards karakter geeft. Dat heeft zeker met Soniano's basspel te maken, dat een zangerig karakter heeft, maar ook met Badenhorst en de speelse lange, golvende muzikale lijnen die hij blaast. Soms zoals in 'Yama' geholpen door de circular breathing-techniek, hier op basklarinet. Maar het mooist blijft 'Angel Song' met dat wat raspende, repeterende patroon van Soniano en die zo ingetogen blazerspartij. En je pikt nog eens iets nieuws op. Zo wist Badenhorst mij na afloop te vertellen dat dit project zijn oudste is; Soniano ontmoette hij op het Koninklijk Conservatorium in Den Haag waar hij zes jaar studeerde. Dat blijkt met terugwerkende kracht nog een goede greep, want hij heeft hier nog menig goed contact aan overgehouden. Nu was dat voor mij nieuw, maar het verklaart wel waarom we hem als een van de weinige Vlamingen regelmatig boven de rivieren aantreffen.

Van Haegenborgh en Mendoza spelen hun stukjes met verve. Meestal qautre-mains, soms solo. De bewerkingen die de Hongaarse componist György Kurtág maakte van stukken van Bach om samen met zijn vrouw Márta te kunnen spelen, brengen ze hier ten gehore alsmede de eigen composities 'Copper' 1 t/m 8. Ze beginnen als op het album, met het tumultueuze 'Copper 1', gevolgd door Bachs 'Alle Menschen Müssen Sterben', in die bewerking van Kurtág. En dan weerklinkt 'Regina', dat Van Haegenborgh eerder opnam voor 'Signaux' en dat ze hier samen uitvoeren. Mendoza achter de toetsen en Van Haegenborgh in de weer met nylondraden onder de klep. Het stuk kreeg ook niet voor niets de ondertitel 'Piece For Wired Piano' mee. En de twee zijn aan elkaar gewaagd in deze exercitie op het snijvlak van klassiek en experimenteel. Dit is Van Haegenborghs wereld en een kant van Mendoza die we nog niet kenden.

Foto: Cees van de Ven

Labels:

(Ben Taffijn, 5.2.18) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...






Menupagina's:

Redactieadres:

Hoekstraat 1 B17
3910 Neerpelt
België
(0032) 11747180
(0032) 498788554

Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.