Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


Concert
Met muziek de wereld kleiner maken

Louis Sclavis Quartet, vrijdag 19 januari 2018, Beaux Jazz, Chassé Theater, Breda

Met zijn project 'Silk And Salt' brengt de Franse klarinettist Louis Sclavis een ode aan de eeuwenoude contacten tussen de volkeren van de wereld. Immigratie op de schaal zoals vandaag de dag plaatsvindt mag dan ongekend zijn in de geschiedenis, de wederzijdse beïnvloeding is dat allerminst. Eeuwenlang werden goederen als zijde en zout van oost naar west gebracht. Eerst over land middels een uitgebreid net aan karavaanroutes, later over zee. Met die goederen kwam de cultuur mee, waaronder de muziek.

Sclavis, die al sinds de tweede helft van de jaren zeventig in het vak zit, staat al decennia bekend als een musicus die doorheeft dat de Franse - beter nog de Europese - jazz een vermenging is van de Amerikaanse oervorm, de Europese volksmuziek en die andere invloeden die al eeuwen deel uitmaken van onze cultuur. Als geen ander slaagt hij erin om die diverse muzikale werelden te verklanken in over het algemeen zeer melodieuze, lyrische, van een zekere weemoedigheid doortrokken composities, zo als het ware de wereld kleiner makend. Wat onverlet laat dat de man zijn (bas)klarinet ook vervaarlijk kan laten klinken, op het scherpst van de snede. Daar is ook debet aan de bijdrage van gitarist Gilles Coronado, die met zijn spel regelmatig de wereld van de rock weet te raken.

'Dance For Horses' is zo'n typisch Sclavis-stuk. De gitaarsolo van Coronado is prachtig verhalend, met een lyrische basis, ondersteund door de oriëntaalse percussie van de uit Iran afkomstige Keyvan Chemirani, die hier een aardewerken kruik bespeelt. Als Sclavis vervolgens aansluit ontstaat er een meeslepend, ritmisch patroon, waarin hij laat horen waar hij zijn faam aan ontleend; Sclavis bezit als geen ander het vermogen om je als luisteraar in vervoering te brengen. De stuwende maalstroom aan klanken die het trio zonder Sclavis vervolgens produceert, is overigens al even imponerend, net als de melodie die pianist Benjamin Moussay hieruit losmaakt en waar Sclavis later bij aansluit. Diezelfde Moussay trakteert ons in 'Road To Algiers' op een poëtische en ook wat weemoedige solo, alsof we in een pianorecital verzeild zijn geraakt. Met de komst van eerst Sclavis en vervolgens Coronado wordt het thema verder uitgebouwd en ook hier schuift uiteindelijk weer het ritme naar binnen: een trage, slepende dans op Sclavis' weemoedige klanken. Die groove vinden we ook in het titelstuk 'Sel Et Soie' oftewel 'Silk And Salt', waarin we tevens een fel solerende Sclavis tegenkomen.

Al met al is 'Silk And Salt' een alleszins boeiend project te noemen, waarin Sclavis ons er weer eens aan herinnerd dat zoiets als een zuivere cultuur de grootst mogelijke onzin is. Gelukkig maar, want al die invloeden hebben ons deze en andere prachtig muziek gebracht. Voor wie deze muziek op cd wilt beluisteren, kan terecht bij het in 2014 bij ECM verschenen 'Silk And Salt Melodies'.

Klik hier voor foto's van dit concert door Louis Obbens.

Labels:

(Ben Taffijn, 23.1.18) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...






Menupagina's:

Redactieadres:

Hoekstraat 1 B17
3910 Neerpelt
België
(0032) 11747180
(0032) 498788554

Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.