Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


Festival
Kleintje Duke in Diemen

Peter's Angels, Ad Oud Kwartet & Jazzorkest MDM, Duke op het Diemerplein, woensdag 22 november 2017, Diemerplein/Theater De Omval, Diemen

In zijn inleiding bij het Duke op het Diemerplein-festivalletje legde Ellington-kenner Louis Tavecchio uit dat zijn held misschien toch wel vooral een zelfstandige kerel was, die altijd onverstoorbaar zijn eigen gang ging. Toen John Hammond in 1935 diens vierdelige opus 'Reminiscin’ In Tempo' afdeed met "vormloos en oppervlakkig" was dat reden voor de componist om in het vervolg platenfirma's te mijden waar Hammond een vinger in de pap had als producer. Ook de oprichting, in 1940, van Tempo Music, waarin al zijn nieuwe composities werden ondergebracht, was een daad van verzet tegen de krachten die de muziekbusiness domineerden. Hoeveel composities Ellington heeft nagelaten? "Het kunnen er 1700 zijn, of 2500, we weten het nog steeds niet," aldus Tavecchio. "The Private Collection werd na zijn dood uitgebracht en betreft voor eigen rekening geschreven werken, veelal tussen optredens door."

Het Ad Oud Kwartet, Jazzorkest MDM en Peter's Angels, een negenkoppig extract van het grotere Voice Female, brachten hun kijk op Ellington in de praktijk. Dat wil zeggen, de Angels zongen een repertoire dat leunde op materiaal van The Mamas & The Papas en The Beach Boys, dus van vóór de geboortejaren van het merendeel van de Engelen. Maar er wordt naar verluidt hard gewerkt aan Ellington-songs, zodat de Diemer nachtegaaltjes op het eigenlijke Duke op het Diemerplein-festival, op 3 juni, op gepaste wijze hun gouden keeltjes kunnen opzetten. En ach, waren de Angels hier niet alleen al vanwege des hertogs zwak voor vrouwelijke charme prima op hun plek?

Ook het repertoire van het kwartet van tenorist Ad Oud borrelde niet over van Ellingtonia. Het combo beperkte zich wat dat betreft tot 'The Feeling Of Jazz'. De muzikanten combineerden een ontwapenende krakkemikkigheid met een aanstekelijk enthousiasme - kenmerken voor de ware amateurs in de oorspronkelijke betekenis van het woord.

Meer Ellington kregen we te horen van het Amsterdamse Jazzorkest MDM. De combinatie altsax, tenorsax en basklarinet zorgde voor intrigerende klankkleuren. 'The Mooche', 'Amad' (uit de 'Far East Suite'), 'Satin Doll', 'I Ain’t Got Nothing But The Blues' en 'It Don’t Mean A Thing' kwamen gaaf over het voetlicht. 'Rockin’ In Rhythm' bleek nog te hoog gegrepen. De basklarinet van Goos van der Sijde maakte, ook solistisch, de meeste indruk. Nog een half jaartje oefenen en we gaan wat beleven, op 3 juni op het Diemerplein. Waar overigens, dat mag ik denk ik al verklappen, Eric Boerens All Ellington de hoofdattractie zal zijn.

Labels:

(Eddy Determeyer, 2.12.17) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...






Menupagina's:

Redactieadres:

Hoekstraat 1 B17
3910 Neerpelt
België
(0032) 11747180
(0032) 498788554

Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.