Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


Cd's / Jazztube
Bram Weijters & Chad McCullough - 'Feather' (Monks And Thieves, 2017)

Opname: 10-11 mei 2014
Mazzle - 'Genetic Modified Art...GMA' (Monks And Thieves, 2017)
Opname: 2017

De uit Antwerpen afkomstige toetsenist Bram Weijters speelt inmiddels een prominente rol in de Belgische jazz. En niet alleen daar, ook aan de andere kant van de grote plas - daar waar de jazz ontstond - is hij een graag geziene gast. Begin dit jaar zag 'Feather' het licht, een duo-album dat hij samen met trompettist Chad McCullough vulde en nog maar zeer recent verscheen 'Genetic Modified Art... GMA' van het nieuwe trio Mazzle. Tevens de twee eerste releases van het kersverse label Monks And Thieves.

Weijters en McCullough kennen elkaar sinds 2009 en vormden kort daarna samen met drummer John Bishop en bassist Piet Verbist het Bram Weijters-Chad McCullough Quartet, waarmee ze inmiddels drie albums uitbrachten. Tijdens de opnames voor hun laatste plaat ontstond echter het idee om ook eens iets samen te gaan doen. 'Feather' dus. De composities zijn daarbij van Weijters, maar de uitwerking is duidelijk in handen van beiden.

'Feather' is een zeer coherent en harmonisch album geworden waarop de twee stemmen duidelijk herkenbaar zijn, maar tegelijkertijd een prachtige symbiose bereiken. Weijters' uitgebreide instrumentarium is daar debet aan. We horen naast de piano ook de Wurlitzer, de Fender Rhodes en de Moog synthesizer. Vaak in bijzondere combinaties met McCullough's ingetogen, omfloerste trompetspel. Zo verhoudt het wat gruizige geluid van de Fender Rhodes in 'Solid' zich goed ten opzichte van het subtiele trompetspel van McCullough en vormen de Moog en de trompet in 'Different Prelude' weer op geheel andere wijze een eenheid. Weijters betoont zich hier overigens overduidelijk schatplichtig aan de klassieke muziek, zoals we die kennen onder de naam barok. Hetzelfde geldt voor 'Different But The Same', met een energiek, door McCullough geblazen, melodisch patroon. In 'Endless Waiting' krijgen we exact wat de titel belooft. Weijters zorgt hier voor een ingetogen ritmisch patroon, waar hij op piano en McCullough op trompet al even ingetogen op variëren. Die charmante, klein gehouden ritmes vinden we overigens op meer plaatsen, bijvoorbeeld in 'Endless Lamento'. Ze vormen een soort van ruggengraat in de stukken, een houvast voor de luisteraar.

'Genetic Modified Art...GMA', het debuut van Mazzle, is een iets steviger album. Naast Weijters op Wurlitzer en Moog-bassynthesizer horen we hier Koen Nys op tenorsax en Lionel Beuvens op drums. Het trio kiest hier voor een overtuigende mix van jazz en jaren 6o/70-rock. Fijne nummers als 'Solid' en 'Hikari Park', waarin Weijters zijn lekkere loopjes kwijt kan, Beuvens een strak ritme drumt en Nys zijn smeuïge melodieën blaast. Naast composities van Weijters en Nys heeft het trio een aantal bijzondere covers bij elkaar gebracht. Een van de hoogtepunten daarvan is 'Eraser' van Thom York, de voorman van Radiohead. Bijzonder is dat Nys hier op enig moment met Beuvens de ritmesectie vormt, in stuwend tweespel, terwijl Weijters in een solo vlamt op zijn Wurlitzer. Mooi is ook 'Alone Together', een standard uit de jaren 20 van de vorige eeuw die zo ongeveer door alle jazzgroten op de plaat is gezet. Maar Mazzle weet dit tijdloze nummer op geheel eigen wijze weer tot leven te wekken. Tot slot vinden we 'Instant Eyes', een prachtige ballade van Wayne Shorter, waarin Nys zijn ei uitstekend kwijt kan.

In de Jazztube hierboven spelen Bram Weijters en Chad McCullough 'Different But The Same'.

Labels:

(Ben Taffijn, 6.12.17) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...






Menupagina's:

Redactieadres:

Hoekstraat 1 B17
3910 Neerpelt
België
(0032) 11747180
(0032) 498788554

Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.