Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


Concert
Onmetelijke muzikale geldingsdrang

Mark Guiliana Quartet, zaterdag 18 november 2017, Bimhuis, Amsterdam

Het Bimhuis is al weken uitverkocht voor een van de meest veelzijdige drummers van dit moment. De drummer is geroemd vanwege zijn pioniersgeest binnen de moderne drumkunst. Mark Guiliana, Jason Lindner en Donny McCaslin zijn vanwege hun essentiƫle rol in David Bowie's meesterwerk 'Blackstar', in het centrum van de muzikale aandacht geraakt. Guiliana is in staat de scheidslijnen tussen het gangbare, akoestische en hedendaagse, elektronische muziek op te rekken. In zijn jamsessies incorporeert Guiliana nieuwe ritmes uit hiphop met elektronische dansmuziek. Het gebruik van elektronica, zoals loopings, sampling en elektronische percussie, wordt geenszins geschuwd.

Het Mark Guiliana Quartet laat tijdens het optreden wel de elektronica maar niet de moderniteit buiten beschouwing. In beide sets wordt voornamelijk muziek gespeeld van de recent verschenen plaat 'Jersey', de opvolger van 'Family First' uit 2015. Op de hoes van het nieuwe album prijkt op het eerste oog een abstracte schets, maar bij nader inzien herken je er de vorm van de staat New Jersey in. Tijdens het concert draagt Guiliana het basketbalshirt van New Jersey. Het album lijkt een hommage aan zijn geboortestreek.

Het kwartet opent met 'Inter-are', geschreven door Guiliana en zijn partner Gretschen Parlato. In een transparante sfeer wordt het uptempo stuk langzamerhand intenser, met in elkaar grijpende lijnen. De fragmentarische melodie vloeit uiteindelijk samen tot een logisch muzikaal geheel. In de daarop aansluitende nummers neemt de ruimtelijkheid toe en druipt de muzikaliteit ervan af. Binnen de beschikbare ruimte gaat saxofonist Jason Rigby steeds rafeliger spelen. Het precieze, metronomische drummen wordt afgewisseld met flitsende poly-ritmische intermezzo's.

De basis van de pakkende tracks wordt zonder uitzondering veroorzaakt door een ijzersterke melodie. De stukken zijn zonder uitzondering, hoe ingenieus ook, na te zingen. De afwisselende stemmingen, zo kenmerkend voor deze akoestische muziek, worden smakelijk uitgeserveerd. Guiliana schroomt niet om de drumstokken onaangeroerd te laten wanneer de muziek geen percussie duldt. In het laatste stuk voor de pauze worden bloemrijke pianoakkoorden gespeeld in een zonnige sfeer. Zij dienen als opmaat voor een uiterst knap geconstrueerd en fel duel tussen pianist Fabian Almazon en saxofonist Jason Rigby. Als wilde dieren opgejaagd door de op drift geraakte Guiliana.

De tweede set laat meer explosiviteit horen in vergelijking tot de luchtige eerste set door verbindend samenspel en nietsontziende solo's. De improvisatiekracht en uitbundige spontaniteit reiken veel verder dan op de geluidsdrager is vastgelegd. Onderscheidend, spannend en aanzwellend, maar fijngevoelig waar nodig. Mark Guiliana laat op subtiele wijze horen hoe groot zijn drumarsenaal is. Vederlichte touches bij vertraagde passages, magistrale uithalen en verrassende percussiewendingen. Veelkleurig en uitputtend gebruikmakend van uiteenlopende genre's en stijlen, gericht op het collectieve resultaat. In de eerste toegift keert de ingetogenheid terug bij een een uitvoering van Bowie's impressionistische 'Where Are We Now?'. Een gedreven optreden met een onmetelijke muzikale geldingsdrang.

Klik hier voor foto's van dit concert door Louis Obbens.

Labels:

(Louis Obbens, 28.11.17) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...






Menupagina's:

Redactieadres:

Hoekstraat 1 B17
3910 Neerpelt
Belgiƫ
(0032) 11747180
(0032) 498788554

Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.