Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


Concert
Morris Kliphuis / Lucky Fonz III - The Secret Diary of Nora Plain

November Music, zaterdag 11 november 2017, Willem Twee Concertzaal, 's-Hertogenbosch

Hoornist Morris Kliphuis, we kennen hem binnen de jazz van The Kyteman Orchestra en natuurlijk van Kapok, ontwikkelt zich steeds meer als musicus en componist die van meer markten thuis is. Zo is hij lid van het grensverleggende, in Berlijn gevestigde ensemble Stargaze en leverde hij al de nodige interessante composities af. Tijdens de vorige editie van November Music ging zijn 'A Thousand Foxes' in première. Voor North Sea Jazz deze zomer creëerde Kliphuis 'Dimlicht' en nu ziet 'The Secret Diary Of Nora Plain' het licht.

Het is een zeer actuele liederencyclus die Kliphuis samen met tekstdichter Lucky Fonz III ons hier presenteert. Hoe vrij en onafhankelijk zijn wij nog in een wereld waarin de sociale media steeds dominanter worden en dienovereenkomstig ons leven indringen? Het duo heeft daarbij zeker oog voor de ambivalentie die hierin een grote rol speelt. We presenteren onszelf onbeschaamd op de diverse fora, maar willen tegelijkertijd controle houden. Dat dit niet altijd samengaat horen we eigenlijk liever niet. We willen wel compromitterende foto's rondsturen, maar zijn vervolgens van slag als deze in verkeerde handen vallen. Zonder iets af te willen doen aan ieders verantwoordelijkheid kunnen we met recht wel stellen dat de sociale media en haar mogelijkheden ons soms ook redelijk boven het hoofd groeien.

Prachtig is de scène, een hoogtepunt in de liederencyclus, waarop de sopraan Nora Fischer 'There’s A Rat In My Room' zingt, gevolgd door met beklemmende muziek ondersteunde 'I Can Hear It!'. Die eerste zin, Fischer blijft hem herhalen, steeds vuriger, angstiger, tot ze volledig buiten zinnen is! Laat dat maar aan Fischer over, die buiten een grandioze zangeres ook zeker een actrice genoemd kan worden. Die hier op zeer expressieve wijze aan Nora Plain gestalte geeft. En daarmee aan de ambivalentie. Ze verleidt, de erotiek is voelbaar, maar is tegelijkertijd kwetsbaar, terugschrikkend voor hetgeen ze eerst zelf in gang heeft gezet. Het culmineert in 'To Be Watched', op een slepend, zwaar ritme. Fantastisch vertolkt door het fenomenale Ragazze Quartet en slagwerker Remco Menting. De spanning tussen gewenst en ongewenst ligt hier aan de oppervlakte.

Maar Kliphuis schreef niet louter een actueel en prangend stuk. Hij laat hier ook horen muzikaal van wanten te weten en combineert ingetogen, subtiele momenten op mooie wijze met onvervalste dynamiek, regelmatig vervat in eclatante ritmische patronen waarin zich de invloed van de betere popmuziek doet gelden. En hij boft! Want wat deze musici hier presteren is van het allerhoogste niveau. Aan alles is dan ook te merken dat hier vanaf het allereerste begin een kruisbestuiving heeft plaatsgevonden tussen componist, tekstschrijver en uitvoerende musici.

Foto's: Cees van de Ven & Cedric Craps

Labels: ,

(Ben Taffijn, 21.11.17) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...






Menupagina's:

Redactieadres:

Hoekstraat 1 B17
3910 Neerpelt
België
(0032) 11747180
(0032) 498788554

Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.