Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


Cd / Jazztube
Matt Wilson's Honey And Salt – 'Music Inspired By The Poetry Of Carl Sandburg' (Palmetto, 2017)

Opname: 17-18 oktober 2016

'Beginning Of A Memory', het ontroerende en bij wijlen hilarische eerbetoon aan violiste Felicia Lynn Wilson, de overleden echtgenote van slagwerker Matt Wilson, staat terecht in de top-tien van de beste jazzalbums van 2016. Althans, volgens de kenners die dit jaar deelnamen aan de Critics Poll van het Amerikaanse maandblad DownBeat. Nu, een jaar later, bestendigt de drummer zijn visionaire aanpak met een album gewijd aan Carl Sandburg, de meest gevierde Amerikaanse dichter van het interbellum. Sandburg (1878-1967) was een van de eersten die, zichzelf begeleidend op gitaar, een soort jazz & poetry-avant la lettre in de praktijk bracht. Als zodanig was hij ook een wegbereider voor de folkrevival van de jaren veertig.

Niet zo gek dus, dit tribuut. Ik moest aan Jan Hanlo denken. Ook Sandburg had de gewoonte de 'werkelijkheid' een of twee klikjes te laten kantelen, waardoor samenhang en logica intact bleven, maar wel een nieuwe wereld ontstond. Een droomwereld, gebaseerd op associaties en met de bijbehorende specifieke causaliteit. Ik denk dat Dada en de surrealisten voor Sandburg belangrijk zijn geweest. Zijn gedichten verwijlen tussen ontwrichte gesprekken en simpele muziekjes. Hij maakt gebruik van readymades. Uit het beeldende 'Prairie Barn': "That old barn on your place, Charlie, was nearly fallen last time I saw it, how is it now?" / "I got some poles to hold it on the east side, and the wind holds it up on the west side."

Wilson heeft een aantal prominente gasten uitgenodigd om de gedichten voor te dragen en te zingen. Allemaal jazzmusici. En zo blijkt John Scofield (in 'We Must Be Polite') in de wieg gelegd voor voordrachtkunstenaar. Bij Rufus Reid ('Trafficker') is de monoloog een naadloze voortzetting van zijn basspel (dat je hier overigens niet hoort) en zijn postuur. Dawn Thomson, die ook gitaar speelt, zingt ('Stars, Songs, Faces') mooi unisono met cornettist Ron Miles. We horen de koele kristallenkoningin Carla Bley in 'To Know Silence Perfectly', een wonderschoon miniatuurtje. In 'As Wave Follows Wave' tuimelen alle acht stemmen in het opkomende tij over elkaar heen.

Kan alvast op het lijstje voor 2017.

In de Jazztube hierboven een filmpje over dit album.

Labels: ,

(Eddy Determeyer, 5.9.17) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...






Menupagina's:

Zoeken op Draai:


web deze website

Redactieadres:

Hoekstraat 1 B17
3910 Neerpelt
België
(0032) 11747180
(0032) 498788554

Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.