Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


Cd
Heleen Van Haegenborgh & Christian Mendoza - 'Copper' (W.E.R.F., 2017)

Opname: september 2016

In 2015 bracht El Negocito Records de cd 'Signaux/Regina' van Heleen Van Haegenborgh uit. 'Signaux' omhelsde een unieke combinatie van piano en misthoorns, waarmee de pianiste op verschillende niveaus spanningsvelden verklankte tussen nabijheid en afstand. Dat deel maakt nu nog een hebbeding van de cd, waarop zij in 'Regina' met geprepareerde piano haar exploratie verderzette tussen binnen en buiten, verleden en heden, nabij en veraf.

Met Christian Mendoza, die zij heeft leren kennen op het Conservatorium van Gent, begon de pianiste zich toe te leggen op de techniek van quatre-mains. Samen wilden zij zich verdiepen in klassieke muziek en zo hun technieken uitbreiden. Mendoza bracht een meer op jazz gerichte achtergrond mee – hem situeren jazzliefhebbers onder meer in 3/4 Peace met Ben Sluijs en Brice Soniano. Van Haeghenborgh en Mendoza richtten zich vooral op werk van Bach en gingen aan het improviseren. Al was het initieel niet de bedoeling, de twee kwamen er mee naar buiten en kregen de kans om een cd op te nemen. Van het een kwam het ander en volgend seizoen volgt een JazzLab Series-tournee.

Het eerste stukje waarop we de twee op de cd aan de slag horen gaan met Bach is 'Alle Menschen Mussen Sterben'. Hier maken zij hun link met klassieke muziek zeer expliciet en heel toegankelijk. Het slaat een brug tussen klassiek en improvisatie, tussen goddelijk en aards en dus anders maar verwant met wat Van Haeghenborgh op 'Signaux/Regina' deed, horen we een spanningsveld tussen veraf en dichtbij, tussen geschiedenis en nu. In deze uitvoering voelt kitsch ook niet veraf, hier heerst de levendige lach. Het volgt perfect op 'Copper 1', dat met een vaart de cd opent en de teaser die je op YouTube vindt auditief uiterst aanlokkelijk maakt.

Het aan een flink tempo tegelijk bespelen van het hoge en het lage register luidt een tintelende luisterervaring in, waarbij de pianisten repetitiviteit en ontwikkeling heerlijk doseren. Het uitmonden in een spannend en donker crescendo zorgt voor een voorafschaduwing van wat in volgende delen 'Copper' nog te gebeuren staat: licht en donker zullen wel vaker contrasteren en dat kleurrijke klankenspel zal aan verschillende snelheden worden uitgewerkt. In de eigen improvisaties/composities gaat het er vaak trager aan toe dan in 'Copper 1', dan lijken donkere hoeken en kantjes in beeld te komen. Elders klinkt een en ander dan weer glashelder, hetzij hard dan wel fris. Rust en spanning, licht en donker wisselen af of raken met elkaar verwikkeld. Een vleugje van 'Darn That Dream' lijkt niet veraf in 'Copper 2', een glinsterende traan zou kunnen vloeien als de dreiging van 'Copper 3' voorbij is en 'Gottes Zeit Ist Die Allerbeste Zeit' vooruitschrijdt.

De stukjes van Bach in transcripties van Kurtag brengen trouwens, ook zonder herkenning van de meesterlijke erfenis, momenten aan van duidelijk opbouw. Ze werken klaarblijkelijk inspirerend voor zowel Mendoza als Van Haegenborgh. 'Copper 4' komt als een persoonlijke kanttekening van Mendoza bij 'Die Allerbeste Zeit' aansluiten. Na een kort 'Allein Gott In Der Höh Sei Ehr' volgt de contemplatieve touch van Van Haegenborgh. In hun beschouwende en verkennende aanpak schijnen beiden mogelijke structuren te zoeken voor meer hedendaags pianowerk.

Dat van de elf nummers op de cd er maar drie van Bach zijn en de overige voorbehouden zijn voor eigen 'Copper'-delen maakt dit tot een gedurfd werkstuk. Zo fris en vlot als 'Copper 1' volgt er geen ander. Het verhaal beperkt zich niet tot een aanlokkelijke teaser; de muzikanten slaan wegen in die herinneren aan oude mythen en tragedies. Het vervolg blijft intrigeren en maakt benieuwd naar wat dit live nog zal opleveren. Je zou, rekening houdend met andere elementen in hun discografie, kunnen hopen dat dit album een fase documenteert en dat een nog meer voldragen cd zal volgen op de JazzLab-tour. Als de goden deze samenwerking goedgezind zijn, kunnen beider gebundelde drang naar diepgang en een geïntensifieerde interactie wellicht leiden tot nog grotere pracht.

Klik hier om het album te beluisteren.

Labels:

(Danny De Bock, 12.5.17) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...







Schrijf je in voor onze gratis Nieuwsbrief! Klik op de button hieronder om je aan te melden:


Menupagina's:


Zoek in deze website:

Google

web deze website


Redactieadres:

Hoekstraat 1 B17
3910 Neerpelt
België
(0032) 11747180
(0032) 498788554

Nieuws, tips, suggesties, meewerken?
Mail de redactie.


(advertenties)