Draai om je oren Jazz en meer - Weblog |
|
||
|
Concert Trio met tegenstelling Kamperman/Massot/Demydczuk, zondag 2 april 2017, kerkje Oostum, Garnwerd Aangezien de muziekprogrammering van het Groninger Grand Theatre tegenwoordig niet zo gek veel meer voorstelt, heeft de organisatie van de jaarlijkse ZomerJazzFietsTour (26 augustus, even noteren) bij wijze van compensatie in het kerkje van Oostum een serie van 'voorronden' van de koers georganiseerd. Zondag werd het startschot gelost met het trio van klarinettist Steven Kamperman. Een trio met een ingebouwde tegenstelling. De kwikzilveren klarinetten versus de grommende en brommende sousafoon van Michel Massot namelijk. Al vormde de wijze waarop de instrumentalisten zegenend hun rondgang door het godshuis maakten een overeenkomst. Kamperman ('Duoloog 2') voerde daarbij een soort schuifelende en stampende klompendans uit, terwijl Massot in diens solostuk ('Bamako, Sur Le Bord Du Niger') het meer in de weldadige wereld der wellness zocht, met een yogadans. Daarbij maakte hij optimaal gebruik van de akoestiek van het interieur. Zijn machtige geluid vulde de circa 600 kuub tot in alle hoeken en gaatjes, daar waar normaal gesproken slechts spinnen en stofvlokjes verwijlen. Wanneer de Belg zijn gouden toeter liet zwaaien, als een levende Leslie-box, kon je de luchtverplaatsing, ik zweer het je, op de eerste twee rijen gewaar worden. 'Lament', zoals het merendeel van het repertoire een eigen compositie van Kamperman, werd door hem opgeblazen met harmonische boventonen, zodat hij in zijn eentje een compleet monnikenkoor kon opvoeren. Al deze avontuurlijke verrichtingen werden bijeengehouden door drummer Sebastian Demydczuk, die behalve het ritme ook de melodieën bewaakte. Angstwekkend precies en heel losjes. Concertfoto's: Holly Moors Labels: concert (Eddy Determeyer, 10.4.17) - - [naar boven] Lees verder in het archief...
|
Archief
Artikelen Cd-recensies Concertrecensies Colofon Festivalverslagen Interviews Jazz in memoriams
Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken? |