Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


Concert
Ontroering en verontrusting in ode aan Misha Mengelberg

Yuri Honing Acoustic Quartet, vrijdag 3 maart 2017, Paradox, Tilburg

Op de gedenkwaardige dag waarop Misha Mengelberg is overleden, een van de meest betekenisvolle, avontuurlijke en ongrijpbare jazzmuzikanten van Nederland, vindt onder de noemer van Jazzhelden het optreden van saxofonist Yuri Honing plaats. Jazzhelden.nl is een initiatief van het Nederlands Jazz Archief (NJA) en stelt zich ten doel de Nederlandse jazz, in beeld en geluid, breder onder de aandacht te brengen. De eerste stappen naar een website met honderd portretten van Nederlandse Jazzhelden zijn gezet. De ambitie van het NJA is om Jazzhelden verder uit te breiden met Jazzportretten, verdieping aanbrengen in een tijdlijn van de Nederlandse jazzhistorie en het portretteren van jonge Nederlandse jazzmuzikanten. Misha Mengelberg is een Jazzheld! Om onverklaarbare redenen is zijn portret onvindbaar op de site.

Yuri Honing opent de avond in een licht nostalgische sfeer, gedreven door melancholie. De compositie is voorzien voor het aanstaande album van het Acoustic Quartet. Het tweede stuk brengt meer verontrusting. Pianist Wolfert Brederode becommentarieert dit door het spelen van een onderhuids verlangen, de felle uithalen van de saxofonist zijn een waarachtige cris du coeur ter nagedachtenis van Misha Mengelberg. Hierna staat Honing ook kort stil bij het overlijden van de rasimprovisator. Er komen volgens de woorden van saxofonist deze avond geen composities van Misha Mengelberg langs. Hij draagt de hele avond op aan de man die "het scherpste mes is uit de lade van de improviserende muziek". Nee, geen anekdotes over de held en inspirator van Yuri Honing. De emotionele impact van 'Desire' en het daaruit niet mis te verstane intens verlangen spreken boekdelen.

Het telepathisch overleg tussen de groepsleden vormt de opmaat voor een compositie die nog het meest doet denken aan de weerbarstigheid van Mengelberg. Breekbaar en fluisterzacht zijn de eerste speldenprikken uit de hoorn. De latente, zwierige swing getuigt al van een dubbele bodem. De mokerslagen van Lijbaart vormen de aanzet tot een verraderlijk en energetisch slot. In de compositie 'Mina Daiski', ontsproten na een bezoek aan de ordentelijke metropool Tokyo, komt een dampende en bijtende saxofoonsolo voor. Dit vraagt om het nadrukkelijk vastklikken van safety belts! Hierna keert de rust terug en prevaleert de melodie. De zachtheid van de omlijsting door de brushes van Lijbaart en de gestreken bassolo van de IJslander Gulli Gudmundsson zijn introspectief. De vele zielenroerselen en emotionele uitingsvormingen zoals verdriet, verlangen, hoop en retrospectie vragen om een sensitieve, muzikale aanpak. Deze wordt vervolgens als een warme deken aangedragen.

'After All' van Bowie's album 'The Man Who Sold The World' en de vingerwijzing naar Joost Zwagermans libretto 'Ons Hart', als bijdrage aan het album 'Desire', zijn stille getuigen van het wegvallen van iconen. Integer en zeer muzikaal over het voetlicht gebracht door het Yuri Honing Acoustic Quartet, op een ogenschijnlijk willekeurige avond in Tilburg.

Klik hier voor foto's van dit concert door Louis Obbens.

Labels:

(Louis Obbens, 9.3.17) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...








Menupagina's:




Cd van het moment:
Sylvie Courvoisier - 'Chimaera'

Klik op de hoes om een track te beluisteren en voor meer informatie





Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.