Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


Concert
Vederlicht en ongrijpbaar

Oded Tzur Quartet, woensdag 15 februari 2017, Paradox, Tilburg

Soms is het amusant om geluid te laten horen zonder het instrument te tonen. Kees Schilperoort is door het telefoonspelletje 'Raden Maar', als onderdeel van het KRO-radioprogramma 'Van Twaalf Tot Twee' bekend door geluiden te laten raden. Maar dit terzijde.

Oded Tzur heeft jaren geïnvesteerd om tot een unieke speelwijze en techniek te komen. De liefde voor traditionele jazz en de erfenis van grote saxofonisten wordt, na lange bestudering van Indiase muziek en een leerschool bij beroemde Indiase fluitist Pt. Hariprasad Chaurasia, geleidelijk tot een uniek muzikaal kunstwerk uitgewerkt. Om het geluid tussen de noten te bereiken maakt Tzur gebruik van de microtonaliteit van de Indiase muziek. Het westerse toonstelsel verdeelt een octaaf in twaalf gelijke intervallen van een halve toonafstand. De intervallen die Tzur gebruikt zijn kleiner dan een halve toon en de omvang bedraagt meer dan twaalf tonen in een octaaf.

De Israëlische saxofonist, componist en bandleider, die momenteel in New York woont, produceert een zeldzaam en exceptioneel tenorgeluid. Hij noemt dit The Middle Path, een term uit de leer van het boeddhisme. Voor een instrumentalist is een herkenbaar eigen geluid het hoogst haalbare doel. Oded Tzur schept een vederlicht, ongrijpbaar en atypisch tenorgeluid, zonder indrukwekkende uithalen en groovende passages. Zijn ijle, fluitende tonen zijn eerder hemels. Ondanks het uitblijven van ogenschijnlijk grote gebaren is zijn ingetogen geluid, paradoxaal genoeg, swingend en intens. Horen en zien is geloven!

Oded Tzur weet zich in Paradox omringd door geestverwanten: pianist Nitai Hershkowitz, de onstuitbare drummer Ziv Ravitz en contrabassist Petros Klampanis. Het kwartet, onder leiding van de saxofonist, bestaat uit ware verhalenvertellers. Deze vertellingen worden opgediept uit de albums 'Like A Great River' en het nog niet officieel verschenen 'Translator’s Note'. De lange uitgesponnen composities scheppen geen lineair verhaal, maar kennen talloze vertakkingen. Deze staan bol van de spanning en scheppen ruimte voor een vervolg. De sfeer die wordt opgeroepen is mysterieus en vol verlangen.

Het is jazzmuziek vol improvisatie van alle instrumentalisten. In de kern draagt het bij tot een natuurlijke verbinding tussen westerse en oriëntaalse muziek. Het resultaat is een vorm van moderne jazz beïnvloed door de kenmerken van de klassieke Indiase muziek. De hechte groep speelt in de eerste, opvallend korte, set twee tracks: 'Single Mother' en 'Welcome', beide afkomstig van de laatste plaat. De tweede set neemt de meeste ruimte in beslag. Daarin worden twee nummers van het oude repertoire virtuoos over het voetlicht gebracht. Het sprookjesachtige 'The Song Of The Silent Dragon' en het zweverige 'The Dance'. Met tussendoor een nieuwe compositie, het weelderige 'The Three Statements Of Garab Dorje'.

De toegift is een heerlijke verrassing. De standard 'Body And Soul' wordt zeer sensitief gebracht. Met als kleine dissonant het fluiten van drummer Ziv Ravitz in een verder gedenkwaardig optreden. Oded Tzur is met het berijden van The Middle Path een eind op weg gekomen.

Klik hier voor foto's van dit concert door Louis Obbens.

Labels:

(Louis Obbens, 27.2.17) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...








Menupagina's:




Cd van het moment:
Sylvie Courvoisier - 'Chimaera'

Klik op de hoes om een track te beluisteren en voor meer informatie





Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.