Draai om je oren Jazz en meer - Weblog |
|
||
|
Een rijkgedetailleerde cello en teringherrie Soundsofmusic, zaterdag 31 oktober 2016, Grand Theatre / Il Sole in Cantina, Groningen De derde dag van het festival Soundsofmusic opende in het Grand Theatre met een cellotoon die elektronisch herhaald en gemanipuleerd werd en eindigde met een bak teringherrie in een achterafkeldertje. Die cello werd bediend door Jacqueline Hamelink en het duo Strijbos & Van Rijkwijk ging er vervolgens mee aan de haal. Uit de afzonderlijke noten werd zodoende een etherische soundscape gemodelleerd met als energiebron diepe, diepe bastonen. Dat klinkt wellicht avontuurlijker dan zoals het uiteindelijk uitpakte. Maar met wat lossere parameters, sorry, tegenwoordig moet je geloof ik algoritmen zeggen, zou 'Cells' wellicht een meer geaccidenteerde klankwereld kunnen opleveren. Het Haydn Jeugd Strijkorkest biedt onderdak aan de fine fleur van het aanstormend noordelijk strijktalent. Deze symfonische strings bezitten een laag dat gekoesterd moet worden en bleken een perfecte entourage voor de Franse cellovirtuoos Jean-Guihen Queyras. Die laatste schitterde met rijk gedetailleerde solo's in werken van György Kurtág, Henri Dutilleux en Carl Philipp Bach. Dat kon je niet echt zeggen van het trio Albatre dat ons in Il Sole in Cantina door de equinox trok. Met het nodige geweld – in het zonnestelsel gaat niets soepeltjes en zachtzinnig. De muziek begon, gelijk zoveel malheur, met een diep onderaards gerommel. Dat werd kracht bijgezet met een lichtshow-bombardement van pulserende interfererende cirkels en levensgevaarlijk rondschietend ruimteschroot. "Dit is de perfect plek voor onze muziek," sprak basgitarist Concaló Almeida. "Het is undergroundmuziek en we zitten hier ook ondergronds." Albatre betekent albast, maar zou je van mij ook mogen vertalen met ten strijde. Iets anders kon je bezwaarlijk concluderen uit het offensief van een uur lang op je trommelvliezen. Zo massief als graniet, niks transparants. De basgitaar en de saxofoon (van Hugo Costa) waren geen partij voor de elektronica en het slagwerk (van Philipp Ernsting). Ik zal wel weer hopeloos achterlopen, maar zijn verfijnde arcowerk op de contrabas hoor ik honderdmaal liever van Almeida dan diens onvermoeibare geram op de basgitaar. Concertfoto's: Gerda Willems Labels: festival, soundsofmusic (Eddy Determeyer, 12.11.16) - - [naar boven] Lees verder in het archief...
|
Archief
Artikelen Cd-recensies Concertrecensies Colofon Festivalverslagen Interviews Jazz in memoriams Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken? |