Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


Concert
Een welluidend verjaardagsfeestje

C.B.G. featuring Moore, Badenhorst, Van der Feen & Sued, vrijdag 1 juli 2016, Bimhuis, Amsterdam

Ruim tien jaar geleden formeerden gitarist Guillermo Celano en slagwerker Marcos Baggiani C.B.G., oftewel Celano Baggiani Group, een collectief met wisselende samenstelling, maar met als kloppend hart deze twee Argentijnen. Tijd dus voor een feestje, met naast Celano en Baggiani een aantal musici waarmee zij de afgelopen jaren samenspeelden en zes cd's opnamen: rietblazers Joachim Badenhorst en Michael Moore en bassist Clemens van der Feen. Tevens als bijzondere gast de tenorsaxofonist Natalio Sued, die ook op het eerste album van C.B.G. meespeelde.

Het is dan ook niet meer dan logisch dat de twee aanstichters van het gebeuren samen starten in 'Nostalgious', waarin het fonkelende gitaarspel van Celano, doorweven met melancholie, krachtig wordt ondersteund door Baggiani's ritmische slagwerk en gaandeweg door Van der Feens duistere basspel. Als Badenhorst op tenorsax en Moore op altsax aanhaken, wordt duidelijk waar dit nummer zijn titel aan ontleent. De slepende, dromerige melodie neemt ons mee op reis. Muziek voor een zwoele zomeravond. Dat het buiten eerder herfst lijkt op deze eerste juli mag de pret niet drukken. In 'War', een stuk van Baggiani wat - zo wordt ons door hem verzekerd - als anti-oorlog en niet als pro-oorlog moet worden opgevat, klinkt Celano's gitaar surrealistisch met zijn dromerige vibraties. Badenhorst en Moore hanteren hier beiden de klarinet en hun toon varieert van dromerig, sonoor, ja zelfs spookachtig laag tot snerpend hoog, de trommelvliezen beroerend. En een lange passage, waarin we Baggiani, Van der Feen en Celano horen, qua intensiteit niet voor elkaar onder doend, nodigt uit tot contemplatie op het thema van dit nummer.

Dan is het tijd om tenorsaxofonist Sued uit te nodigen voor een dynamisch staaltje impro. Met Badenhorst op basklarinet en Moore op altsax gaat hij een enerverende dialoog aan, waarin vooral Badenhorst zich te buiten gaat aan verfrissend gereutel. Naar het slot toe ontstaat er een sterk verdichte klanktextuur doordat de lang aangehouden klanken van de drie blazers op bijzondere wijze op elkaar inwerken. Heftig gaat het er eveneens aan toe in het duel tussen Badenhorst, nu op tenorsax, en Baggiani. Onder daverend slagwerk vuurt Badenhorst zijn felle noten af. Het overbekende 'Lili Marleen' krijgt hier een wel heel bijzondere uitvoering en is bij Moore in goede handen. Met zijn vederlichte, heldere toon zet hij een genuanceerde versie neer van deze klassieker. Het sentiment dat maar al te vaak aan dit nummer kleeft, omzeilt hij met groot gemak.

Afgesloten wordt met een nummer van Badenhorst, 'Comacina Dreaming'. Celano laat zijn gitaar hier in een prachtige lange solo dromerig vibreren. Badenhorst op basklarinet en Moore op klarinet zorgen aansluitend voor een wiegende, al even dromerige melodie, waarin de weemoed duidelijk doorklinkt. De ingetogen bassolo van Van der Feen completeert het geheel. We kunnen met een gerust hart de nacht in.

Foto's: Cees van de Ven

Labels:

(Ben Taffijn, 11.7.16) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...






Schrijf je in voor onze gratis Nieuwsbrief! Klik op de button hieronder om je aan te melden:


Menupagina's:


Zoek in deze website:

Google

web deze website


Redactieadres:

Hoekstraat 1 B17
3910 Neerpelt
Belgiƫ
(0032) 11747180
(0032) 498788554

Nieuws, tips, suggesties, meewerken?
Mail de redactie.


(advertenties)