Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


Concert
Verslavende hallucinerende drones

Joshua Abrams Natural Information Society, woensdag 15 juni 2016, Het Bos, Antwerpen

Joshua Abrams Natural Information Society is een bijzonder collectief dat musiceert op het snijvlak van jazz, wereldmuziek en folk. In april 2015 waren zij te gast bij een Oorstof-programma. Nu dus in Het Bos een hernieuwde kennismaking met dit kwartet. Kenmerkend voor het geluid is het afwijkende instrumentarium, dat naast een drumstel bestaat uit guimbri, harmonium, autoharp en een uitgebreid scala aan gongs. Niet bepaald een voor de hand liggende keuze, maar wel eentje die een bijzonder geluid garandeert, waardoor dit kwartet in staat is om de brug tussen de diverse stijlen te slaan.

Met dit aanbod kun je zeer subtiele klanken produceren, zo blijkt aan het begin van het concert. Het klinkt als geritsel in het bos. Dan weerklinken een aantal slagen op de gong en activeert Lisa Alvarado het harmonium, een donkere drone producerend, die uitloopt in een intense melodie, waarbij slagwerker Mikel Avery op ritmische wijze de gong bedient. Aansluitend horen we Abrams op de guimbri. Deze driesnarige basluit uit West-Afrika produceert een laag, sonoor en wat monotoon geluid, dat prima kleurt bij de 'zeurende' klank van het harmonium en het geluid van Ben Boye's autoharp - een instrument dat lijkt op een citer en dat met name in de Amerikaanse folk wordt gebruikt.

We zijn inmiddels op volle sterkte en het verslavende, hallucinerende ritme mag nog lang aanhouden. En dat gebeurt ook. Veranderingen genoeg, maar dan op het niveau van de klankkleur en steeds miniem; de cadans blijft. In één lange set speelt het kwartet een vijftal nummers, die geleidelijk in elkaar overlopen en waarin zo nu en dan het verslavende ritme onderbroken wordt door gekruide dissonanten, als om te zorgen dat de luisteraars bij de les blijven.

In 'The Ladder' hanteert Abrams voor de verandering de klarinet. Het broze spel vormt een boeiende combinatie met de monotone drone van het harmonium en het delicate slagwerk van Avery. Tot Abrams ook hier overstapt op de guimbri en de autoharp zorgt voor sferische accenten. Het nummer dat zo ontstaat heeft wel iets weg van een blues, zoals we die ook kennen van de Touaregs. De toegift 'By Way Of Odessa' klinkt het meest ingetogen en eindigt zoals het concert begon, met het geluid van gongs in alle denkbare klankkleuren. De cirkel is rond.

Klik hier voor foto's van dit concert door Hans van der Linden.

Labels:

(Ben Taffijn, 29.6.16) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...






Schrijf je in voor onze gratis Nieuwsbrief! Klik op de button hieronder om je aan te melden:


Menupagina's:


Zoek in deze website:

Google

web deze website


Redactieadres:

Hoekstraat 1 B17
3910 Neerpelt
België
(0032) 11747180
(0032) 498788554

Nieuws, tips, suggesties, meewerken?
Mail de redactie.


(advertenties)