Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


Concert
Kronkelende melodieën en hartverscheurende improvisaties

Logan Richardson's Shift, zondag 17 april 2016, Bimhuis, Amsterdam

Logan Richardson opent voorzichtig en verstild zijn optreden. De ijle klanken uit zijn altsax doen enige tijd vermoeden dat er een ECM-artiest aan het werk is. Het lome keyboardgeluid en de sustain-aanzwellende, sferische gitaargalm bevestigt dat vermoeden. Niets blijkt minder waar te zijn.

Met 'Celebral Flow' leverde Richardson in 2007 zijn debuut af. Richardson heeft met de groep Next Collective, waaraan ook pianist Gerald Clayton en trompettist Christian Scott deelnemen, een verdienstelijke, muzikale stap gezet. Recent is op het gerenommeerde Blue Note-label zijn album 'Shift' uitgebracht. De line-up met onder andere Pat Metheny en Jason Moran is om van te watertanden. Het album is tot heden een van de meest in het oog springende releases in 2016. Op de plaat schittert de saxofoon naast een uitstekend in vorm verkerende Metheny. In het Bimhuis wordt Logan Richardson ook niet door de minsten ter zijde gestaan, met op het affiche onder andere gitarist Nir Felder en pianist John Escreet.

Nadat de muziek is geculmineerd naar een abstracte expressie met een stevig funky bite doemt de melodie plotseling en natuurlijk op. Gitaar en alt klinken eenstemmig, maar monden uiteindelijk uit in een fantasierijke polyfonie. De composities tijdens het optreden lopen naadloos in elkaar over, alsof de groep geen tijd wil laten verstrijken. Richardson combineert een warm lyrisch geluid met felle, ongebreidelde en hartverscheurende improvisaties. De sierlijke, kronkelende melodieën, in heftige dialogen met gitarist Felder, zijn een lust voor het oor. Vaak krioelen de sax, gitaar en pianopassages door elkaar. En waait het geheel uit elkaar, overstijgt het de melodie, om er altijd weer bij terug te keren.

De onverstoorbare, strakke groove van bassist Max Mucha en de tempowijzigingen van drummer Tommy Crane bieden zowel houvast als variatie. Pianist John Escreet toont bij vlagen zijn klasse door met dissonante klanken de moderne variant van de free jazz te accentueren. Hij wordt wellicht iets ondergesneeuwd door het furieuze, aanvallende spel van de altist en gitarist. De fantasierijke, bij vlagen tegendraadse, sterk georkestreerde composities duiden onderhuids op respect voor klassieke muziek. Deze composities worden voorzien van een veelheid aan hoog energetisch en vlijmscherp geslepen solistisch vuurwerk. Felder en Richardson vechten felle en spannende duels uit, waarin de muzikale climax zegeviert. Slechts een enkele keer ontstaat een moment van verademing wanneer de altist met een kwetsbare ballad ook kan ontroeren, met op de achtergrond een wazig en effectvol gedreven gitaar.

De muziek van van Richardsons hand toont een breed en energiek muzikaal landschap van hedendaagse jazzklanken met een breed scala aan emoties. De uitgestrekte, in elkaar overlopende, composities laten veel ruimte voor fenomenale improvisaties in het zorgvuldig geconstrueerde kader. De dynamische set biedt een geweldig perspectief voor de componist en instrumentalist Logan Richardson.

Klik hier voor foto's van dit concert door Louis Obbens.

Labels:

(Louis Obbens, 3.5.16) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...






Schrijf je in voor onze gratis Nieuwsbrief! Klik op de button hieronder om je aan te melden:


Menupagina's:


Zoek in deze website:

Google

web deze website


Redactieadres:

Hoekstraat 1 B17
3910 Neerpelt
België
(0032) 11747180
(0032) 498788554

Nieuws, tips, suggesties, meewerken?
Mail de redactie.


(advertenties)