Draai om je oren Jazz en meer - Weblog |
|
||
|
Muzikale grenzen geslecht Cuarteto Masada, vrijdag 29 april 2016, Paradox, Tilburg Met het Book Of Angels, inmiddels toe aan deel 27, heeft componist John Zorn reeds heel wat musici aan het werk gezet. In dit compendium geeft Zorn zijn versie van de omvangrijke klezmertraditie, vermengt deze met jazz, rock en hedendaags klassiek en creëert hiermee sinds enige decennia zijn eigen wereld. Van alle uitvoerenden is het door percussionist Roberto Rodriguez opgerichte Cuarteto Masada beslist één van de meest bijzondere. Een Cubaan die klezmer speelt, dat is immers niet bepaald voor de hand liggend. Wat ooit begon als broodwinning - Rodriguez streek na zijn emigratie naar de VS zoals veel Cubanen neer in Miami en speelde op menige joodse bruiloft - groeide na zijn vertrek naar New York in de jaren 90 uit tot een passie. Hij ontmoette John Zorn en raakte enthousiast over zijn werk, wat in 2014 leidde tot het uitbrengen van 'Aguares', deel 23 van het eerdergenoemde Book. Hier in Paradox laat Cuarteto Masada horen dat ze het idioom van Zorn perfect in de vingers hebben. Rodriguez is duidelijk de leider van dit kwartet en zorgt met zijn niet aflatende drumspel voor een stevige groove, met duidelijke Cubaanse invloeden. In de eerst helft is hij daarin soms wel wat al te dominant, maar in de tweede helft van het concert weet het kwartet de balans goed te vinden. Bassist Bernie Minoso vindt hij daarin getrouw aan zijn zijde. Met zijn elektrische bas met - heel bijzonder - de hals van een contrabas creëert hij een vet, pompend geluid. Pianist Alon Nechustan en violist Jonathan Keren zorgen intussen voor de wonderlijke en harmonieuze melodieën, waar - en dat is de verdienste van Zorn - ook altijd iets stekeligs in zit. Na de pauze gaat het circus onverdroten voort. Rodriguez excelleert met een ritmische drumsolo in 'Na’ama', Minoso plukt heftig aan zijn bijzondere bas en laat deze duister swingen in 'Annanil', waarin Nechustan zorgt voor een swingende solo op beurtelings de Roland VK-7 en de Fender Rhodes. En dan is er nog het met Arabische invloeden doordesemde 'Psachar', waarin het wederom Keren is die verrast met zijn extatisch bedwelmende vioolsolo, de luisteraars in vervoering brengend. Klik hier voor foto's van dit concert door Eddy Westveer. Labels: concert (Ben Taffijn, 12.5.16) - - [naar boven] Lees verder in het archief...
|
Archief
Artikelen Cd-recensies Concertrecensies Colofon Festivalverslagen Interviews Jazz in memoriams
Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken? |