Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


Jazzquote
Jean-Michel Jarre over Chet Baker


In het zaterdagse Volkskrant-supplement Sir Edmund van 21 november 2015 sprak toetsenist/componist Jean-Michel Jarre over trompettist Chet Baker:

"Mijn moeder zat in het verzet, en kwam in een concentratiekamp terecht, dat ze gelukkig overleefde. Samen met een vriendin, die later de beroemdste Parijse jazzclub zou openen, Au Chat Qui Pêche. In die kelder speelden alle grote jazzmuzikanten, van John Coltrane tot Chet Baker. Mijn moeder nam me elke zondagmiddag mee en ik vond het prachtig. Op mijn achtste verjaardag was ik er ook. Chet Baker oefende toen vijf minuten alleen voor mij.

Hij hield zijn trompet dicht tegen mij aan. Ik voel nog de trillingen tegen mijn borst. Dat heeft zo veel indruk gemaakt. Nog altijd kan ik kippenvel krijgen als ik opnamen hoor van Chet Baker uit, wat was het, 1956. Dat zo'n lichte toon en zo'n kleine tinteling van lucht zo'n effect op me had, vind ik nog steeds even raadselachtig als fascinerend."

Labels:

(Maarten van de Ven, 5.1.16) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...








Menupagina's:




Cd van het moment:
Sylvie Courvoisier - 'Chimaera'

Klik op de hoes om een track te beluisteren en voor meer informatie





Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.