Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


Concert
Het houten kistje van Beatrice van der Poel

'Electric Lady', zaterdag 23 januari 2016, Paradox, Tilburg

Vele muziekfanaten uit de jaren zestig en zeventig zijn idolaat van zowel de muziek als de personage van Jim Hendrix. Ondanks zijn relatief beperkte discografie hebben de echte diehard fans een legio aan zogenaamde witte (illegale) persingen in hun bezit. Deze magistrale en toonaangevende muzikant wordt eind jaren zestig bij leven al legendarisch door de grootsheid van zijn natuurlijke, vlammende en extraverte spel op de elektrische gitaar. De Amerikaan heeft nieuwe inzichten met betrekking tot het gitaarspel ingebracht door nieuw en ander akkoordgebruik, veranderende technieken en het experimenteren met elektronica en overdub-technieken. Zijn stijl kan omschreven worden als een creatieve, sensuele en psychedelische vertaling van blues, soul en rock-'n-roll. Zijn improvisatievermogen ligt wel heel dicht tegen de jazz aan. Zijn status op de gitaar is nog altijd ongeëvenaard. Ieder zichzelf respecterende gitarist doet er verstandig aan het imiteren uit het hoofd te laten. Vergeefse moeite.

In de show van Beatrice van der Poel, 'Electric Lady', met een vette knipoog naar Hendrix' legendarische album 'Electric Ladyland', wordt gespeeld met het begrip hallucinatie. Een hallucinatie is een brede zintuiglijke waarneming die niet strookt met de werkelijkheid. Vaak gepaard gaande met het ontbreken van een prikkel uit de buitenwereld. Hallucinogene middelen en alcohol kleuren en vervormen het zicht op de werkelijkheid in de sixties en seventies, maar ook muzikaal raakt het psychedelische in zwang. Geestverruimend en fantasierijk!

Zangeres Beatrice van der Poel en haar band benaderen zo ook de muziek van Hendrix, met illusie en fantasie als leidraad. Het saluut aan de meestergitarist krijgt gestalte dankzij de transformaties van bekende en minder bekende tracks van het popidool. Zoals 'Purple Haze', 'Castles Made Of Sand', 'Crosstown Traffic' en 'Voodoo Chile', afkomstig van zijn studioalbums, en het dampende 'Who Knows' van het livealbum 'Band Of Gypsys'. De vertaalde en deels geïnterpreteerde Nederlandse teksten zijn poëtisch, verhalend en intrigerend. Samen met gitarist Tim Eijmaal zijn ook zelfgeschreven stukken toegevoegd aan de show. Deze sluiten naadloos aan bij het verhaal dat Van der Poel als een rode draad door de muziek laat lopen.

De uitstekende muzikale versies worden op natuurlijke wijze afgewisseld met geruchten, feiten en fantasierijke anekdotes over de legende Hendrix. Exemplarisch is het houten kistje dat Beatrice van der Poel introduceert. Hieraan is een smeuïge anekdote gekoppeld over Cynthia Plaster Caster. Deze dame krijgt in het verleden de mogelijkheid een gipsafdruk te maken van de erectie van Hendrix. Beatrice vertelt met trots deze te hebben aangeschaft in het geval zich een 'noodsituatie' zal voordoen. "Nooit nodig gehad" en "lekkere dingen moet je zo lang mogelijk uitstellen", voegt ze er vol humor aan toe. De afdruk is opgeborgen in het getoonde kistje. Afgesloten, dat wel.

Maar ook de schaduwzijde, de destructieve kant van Hendrix, blijft niet onbelicht. Hallucinatie in de vorm van manische depressiviteit ('Manic Depression') wordt pakkend vertolkt. De vertaling van het nummer 'Angel' leidt tot de veronderstelde zelfmoord van de gitaargod in 1970. Gitarist Tim Eijmaal doet geen enkele poging in de sporen van Hendrix te treden. Dit neemt niet weg dat zijn rol essentieel is voor de totale muzikale beleving. Het gitaristisch fundament dat wordt neergelegd laat de mooie stem van de zangeres verder tot uiting komen. Zij is in staat de universele emoties, ontroering, verleidelijkheid, spanning en kwetsbaarheid, tot kunst te verheffen.

Deze imposante carrousel wordt door middel van een kleine theatershow voor de bühne gebracht. Van achtergrondprojectie, met film- en diabeelden gerelateerd aan de periode van Hendrix, zoals de Vietnamoorlog, tot de pakkende podiumpresentatie van Beatrice van der Poel zelf.

Klik hier voor foto's van dit concert door Louis Obbens.

Labels:

(Louis Obbens, 27.1.16) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...






Schrijf je in voor onze gratis Nieuwsbrief! Klik op de button hieronder om je aan te melden:


Menupagina's:


Zoek in deze website:

Google

web deze website


Redactieadres:

Hoekstraat 1 B17
3910 Neerpelt
België
(0032) 11747180
(0032) 498788554

Nieuws, tips, suggesties, meewerken?
Mail de redactie.


(advertenties)