Draai om je oren Jazz en meer - Weblog |
|
||
|
Ivo Perelman / Matthew Shipp - 'Callas' (Leo Records, 2015) Opname: 27 februari & 15 maart 2015 Ivo Perelman / Matthew Shipp - 'Complementary Colors' (Leo Records, 2015) Opname: april 2015 Tenorsaxofonist Ivo Perelman en pianist Matthew Shipp werken reeds zo'n twintig jaar met elkaar samen. Vaak als onderdeel van een groter geheel, maar ook regelmatig als duo. Gevolg van die langdurige samenwerking is dat beide mannen elkaar intussen bijzonder goed aanvoelen en zo in hun volledig geïmproviseerde stukken een zeer hoog niveau weten te behalen. Perelman zegt dan ook over die samenwerking: "You know, if you make a friend, and you keep talking and meeting, and there's always new stuff that you want to share, then it's always invigorating and exciting, and you don't get tired. We have an agreement, that the moment we feel we are stuck and not moving, we will quit. But every new opportunity with him, duo or quartet, is like opening a new window – in that sense that there's a lot more to be discovered." Twee van deze nieuwe ramen zijn nu vastgelegd in de vorm van nieuwe cd's. De eerste is getiteld 'Callas' en is te zien als een hommage aan de wereldberoemde sopraan. In 2014 kreeg Perelman problemen met zijn strottenhoofd vanwege zijn wijze van blazen en daarbij behorende ademhaling. Hij besloot te rade te gaan bij operazangers, die vaak hetzelfde probleem hebben, en nam zangles. Dit hielp en bracht hem tevens in aanraking met de aria's van Maria Callas, die hem raakten en inspireerden tot een serie duetten met Shipp, waarbij Perelman achteraf de improvisaties van titels heeft voorzien. Leidraad hierbij was in alle gevallen een aria van Callas. De sfeer die een bepaalde aria bij hem opriep, combineerde hij zo met zijn eigen muziek. 'Mimi', op de eerste schijf van deze dubbel-cd, maakt duidelijk waar we over praten. Mimi is de vrouwelijke hoofdpersoon in de opera 'La Bohème' van Giacomo Puccini en de muze van de kunstschilders. Aan het eind van de opera sterft zij aan tbc. Perelman blaast hier dan ook een ingetogen en zeer delicate partij, met scherpe, hoge noten de pijn hoorbaar makend, terwijl Shipp met gerichte aanslagen de dramatische spanning aanbrengt. In 'Norma', de opera van Vincenzo Bellini, klinkt Perelman vertwijfeld en wanhopig. Zo verklankt hij de stemming van Norma, de vrouwelijke hoofdpersoon in de opera. Klik hier om te luisteren naar 'Violetta' en 'Tosca' van het album 'Callas'. Labels: cd (Ben Taffijn, 2.12.15) - - [naar boven] Lees verder in het archief...
|
Archief
Artikelen Cd-recensies Concertrecensies Colofon Festivalverslagen Interviews Jazz in memoriams
Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken? |