Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


Festival
November Music 2015

Two Rivers Ensemble, Maarten Altena, Lekkerkerker/Van Geel/Genovesi & Reinier Baas, zaterdag 7 november & zondag 8 november 2015, Den Bosch

November Music biedt traditiegetrouw ook voor de jazz- en wereldmuziek liefhebber veel moois, zo ook op deze editie. Voor de zaterdag nodigde de organisatie het Two Rivers Ensemble uit, een door de Irakees-Amerikaanse componist en musicus Amir ElSaffar geleid sextet.

De muziek wortelt met een been in de Arabische, lees vooral Irakese muziek en staat met het andere been in de jazz. Het levert een elegante mix van klanken op. Met Dafer Tawil op ud en traditionele percussie als de vaastrommel en Tareq Abboushi op buzuq, een soort luit, heeft ElSaffar twee musici die prima het meer traditionele Irakese geluid kunnen vertolken, terwijl Carlo DeRosa op contrabas, Stéphane Galland op drums en Ole Mathisen op tenorsax tekenen voor het meer jazz-georiënteerde gedeelte. ElSaffar zelf laveert hier tussendoor. Op santoor - een soort citer waarop met hamertjes wordt geslagen - zijn eigen zang begeleidend, klinkt hij typisch Arabisch. Als trompettist laat hij horen prima met jazz overweg te kunnen. Een en ander valt in het concert prachtig samen, al zijn de mooiste momenten van het trio Tawil, Abboushi en ElSaffar die op santoor.

Op zondag is er ieder jaar de KunstmuziekRoute. Voordeel van deze opzet is dat je volledig je eigen programma kunt samenstellen; een uitgelezen kans om eens iets nieuws te ontdekken. Soms levert dat prachtige momenten op en soms ook flinke tegenvallers. Het programma dat Maarten Altena opstelde valt helaas in de tweede categorie. Zijn eigen composities hebben vrij weinig om het lijf en zijn redelijk traditioneel van aard, maar echt onbegrijpelijk is de rol van slagwerker Paul Lovens. Hij komt in deze setting totaal niet tot zijn recht. Van de dertig minuten die het optreden in beslag neemt, is hij hooguit vijf minuten in beeld, met twee veel te korte solo's. Deze zijn op zich zeker de moeite waard, maar zijn hier, tussen de gecomponeerde muziek voor strijkkwartet en blokfluit, totaal niet op hun plaats.

Een stuk beter verloopt het concert van organist Jacob Lekkerkerker, altviolist Oene van Geel en elektronica-specialist Alfredo Genovesi. Voor deze gelegenheid aangevuld met Nathalie Forget op ondes-martenot - een oersynthesizer uit 1928, die we onder andere in de muziek van Olivier Messiaen terugvinden. Forget is toevallig toch aanwezig voor het daaropvolgende concert en kan dan net zo goed meedoen, vinden de heren. Een ideaal concert in een ideale ruimte: de Grote Kerk. Met Lekkerkerker op een kabinetorgel, Genovesi op het podium ernaast, Van Geel die door de kerk loopt en Forget die een eind verderop op een ander podium staat. De subtiele, fragiele soundscapes vullen de kerk op prachtige wijze. Een feest voor het oor. Het aansluitende soloconcert van Forget valt wat tegen. Het klinkt meer als een showcase van wat de onders-martenot allemaal kan dan als een serieuze compositie. Als solo-instrument is het ding minder interessant dan in een groepssetting. Maar echt bont maakt Forget het in het laatste stuk, waarbij zij zelf de ondes-martenot begeleidt door met een eetmes tegen een kopje en een glas te tikken. Niet in de maat en volstrekt overbodig.

Tot slot Reinier Baas. Hij kreeg van November Music een nieuwe compositieopdracht. Dat werd 'Music For Guitar and Horns', met bijdragen van Morris Kliphuis op hoorn, Jean-Paul Estiévenart op trompet, Jan Oosting op trombone en Martin van de Berg op bastrombone. Het is een vrij klassieke compositie met mooie harmonische partijen, die ingenieus op elkaar aansluiten. De ruimte voor solo's heeft hij zeer beperkt gehouden en de blazers trekken vooral met elkaar op. Het rebelse wat Baas' muziek normaal zo interessant maakt, blijft hier wat achterwege. Op zich is dat niet erg, want wat er klinkt is mooi, maar wellicht klinkt het wel iets té mooi. Echt schuren doet het nergens. Wat Baas en de zijnen hier wel parten speelt is de ongelooflijk slechte akoestiek van de Statenzaal van het Noordbrabants Museum. En dan staat de gitaarversterker ook nog eens te hard. Jammer.

Labels:

(Ben Taffijn, 18.11.15) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...







Schrijf je in voor onze gratis Nieuwsbrief! Klik op de button hieronder om je aan te melden:


Menupagina's:


Zoek in deze website:

Google

web deze website


Redactieadres:

Hoekstraat 1 B17
3910 Neerpelt
België
(0032) 11747180
(0032) 498788554

Nieuws, tips, suggesties, meewerken?
Mail de redactie.


(advertenties)