Draai om je oren Jazz en meer - Weblog |
|
||
|
Concert Gevoelige en subtiele noten Bart Maris & Lode Vercampt + Serries/Troch/Daelman, dinsdag 17 november 2015, De Singer, Rijkevorsel De Singer is een nieuwe samenwerking aangegaan met het Gentse platenlabel El Negocito. Deze samenwerking zal gaan resulteren in een aantal label nights, waarvan op 17 november de aftrap plaatsvond. Met direct voor deze avond een bijzondere double bill. De eerste helft bestaande uit een kersverse samenwerking tussen pianist Thijs Troch, fluitist Jan Daelman - die samen Keenroh vormen en op dit moment aan het toeren zijn met de XL-variant van deze combi - en gitarist Dirk Serries. De tweede helft is voor een bestaand duo, dat ook reeds bij het label de cd 'Krommekeer' uitbracht: trompettist Bart Maris en cellist Lode Vercampt. Het eerste deel van de set die Troch, Daelman en Serries verzorgen, bestaat uit een zeer intense en subtiele klanksculptuur. Het is dat je voor je op het podium een pianist, fluitist en gitarist ziet zitten en je dus weet waar de klanken vandaan komen, maar wat je hoort klinkt allesbehalve vertrouwd. Het zijn wonderlijke, vaak ondefinieerbare klanken die het trio hier naar voren brengt. Aanvankelijk ogenschijnlijk zonder samenhang en structuur, tot het moment dat er spontaan iets ontstaat dat voor een melodie kan doorgaan, heel voorzichtig, waarin de musici elkaar nabij komen, maar tegelijkertijd ook weer afstoten. Vooral de bijdrage van Serries valt op in deze set, in die zin dat concerten van deze gitarist meestal de opbouw hebben van een langgerekte drone, die gaandeweg in heftigheid toeneemt. In deze set kiest het trio echter nadrukkelijk voor een geheel andere aanpak. Maar mooi om te zien en te horen hoe Serries zich ook hierbij prima thuisvoelt. Bart Maris is een bijzondere trompettist, die luchtigheid en humor als geen ander kan verbinden met diepe ernst en tragiek. Wat dat betreft kunnen we Maris gerust een clown noemen en het is dan ook geen wonder dat de set begint met 'Popov & Jelena', waarin Maris met frisse speelsheid zijn prachtige partij blaast en waarbij sommige noten haarscherp klinken, terwijl andere gruizig en voorzien van veel lucht naar buiten worden geperst. Maar net als bij de clown Popov zit er in Maris' spel eveneens een gevoelig en melancholiek element. Een element overigens dat perfect past bij het cellospel van Vercampt, die zijn instrument eveneens op gevoelige wijze bespeelt. Het hoogtepunt wat dat betreft is 'Pernambuco' dat Maris opdraagt aan David de Rudder. De Rudder was tot voor kort de eigenaar van de Hot Club de Gand in Gent, een van de belangrijkste podia in de stad. Op 1 november jongstleden stopte De Rudder ermee en triest genoeg overleed hij een dag later. Waarbij alles erop lijkt dat de depressies die hem teisterden hem te veel werden. De treurmars die Maris en Vercampt inzetten, want zo kunnen we dit nummer wel omschrijven, is een terecht eerbetoon. In 'Peze Wever' toont het duo aan perfect te kunnen swingen. Vercampt al drummend op de kast van zijn cello en plukkend aan de snaren en Maris in een smeuïge partij. Foto's: Guy Van de Poel Labels: concert (Ben Taffijn, 25.11.15) - - [naar boven] Lees verder in het archief...
|
De redactie van Draai om je oren wenst je fijne feestdagen en een mooi, gezond en gelukkig 2025!
Archief
Artikelen Cd-recensies Concertrecensies Colofon Festivalverslagen Interviews Jazz in memoriams
Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken? |