Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


Concert
Dames aan zet!

Christine Abdelnour, Anna Högberg, Audrey Lauro, Mette Rasmussen, Pak Yan Lau & Yuko Oshima, zondag 1 november 2015, Oorstof, DE Studio, Antwerpen

Dames zien we op het jazzpodium nog steeds veel te weinig en in de wereld van de vrije improvisatie zijn ze al helemaal dun gezaaid. Maar dan ineens staan er zes voor je neus in een wel heel aparte bezetting: maar liefst vier altsaxofoons, aangevuld met piano, elektronica en allerhande vormen van percussie. Het is een speciaal voor deze gelegenheid opgericht collectief dat hier een volledig geïmproviseerde set speelt, waarbij stemmige en ingetogen passages op een zeer natuurlijke manier afwisseling bieden aan het stevigere werk.

In het eerste stuk trekken de vier saxofoon spelende musici in tweetallen op: de Frans-Belgische Audrey Lauro met de Zweedse Anna Högberg en de Libanees-Franse Christine Abdelnour met de Deense Mette Rasmussen. Ja, het is tevens een internationaal gezelschap dat hier voor ons optreedt. De duo's klinken om beurten heftig kwetterend in het hoge register of juist ingetogen, met prachtige, van veel lucht voorziene, gruizige lijnen. De Japanse percussioniste Oshima gooit intussen menig houtje op het vuur en zweept haar collega's op tot grote hoogte. Na deze schermutselingen komen de dames goed op gang en ontvouwt zich een complex harmonieus patroon, waarin het gehele scala aan mogelijke klanken van de altsax aan bod komt.

In het tweede stuk voegt de Antwerpse Pak Yan Lau, met wortels in Hong Kong, zich bij het kwintet. Deze multi-instrumentaliste, met een voorkeur voor zelfgebouwde instrumenten, bespeelt hier een soort van speelgoedpiano. Ze bestrijkt met een strijkstok de achterkant van het instrument dat bestaat uit ijzeren staafjes oplopend in lengte. Het geluid hiervan - een hoge, ijle drone - valt perfect samen met de tonen die Abdelnour blaast op haar altsax en doen bij de luisteraar de rillingen over de rug lopen, zeker als een en ander ook nog eens in heftigheid toeneemt.

In het hierop volgende stuk voor trio horen we naast Lau, hier op geprepareerde piano, Oshima op slagwerk en Lauro op saxofoon. De piano is voorzien van lijmklemmen die aan de klep van de vleugel zijn bevestigd, waarvandaan er snaren lopen naar het binnenwerk. Met een strijkstok bespeelt Lau de snaren - waarbij de klank lijkt op die van een harp, terwijl Oshima rollende donderslagen produceert en Lauro voorziet in lange, kleurige lijnen.

Het laatste stuk begint als een beeldende collage van subtiele en delicate klanken. Terwijl de een lange lijnen blaast, laat de ander droge ploppen horen en speelt een derde op allerlei manieren met valse lucht. Dan mengen Oshima en Lau zich bij het blazerskwartet met een sterk ritmisch patroon en volgt een heftige uitbarsting van klankkleuren, als een bloem die openbarst. Het levert een spannende finale op.

Klik hier voor foto's van dit concert door Hans van der Linden.

Labels:

(Ben Taffijn, 12.11.15) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...






Menupagina's:

Zoeken op Draai:


web deze website

Redactieadres:

Hoekstraat 1 B17
3910 Neerpelt
België
(0032) 11747180
(0032) 498788554

Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.