Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


Concert
Enerverend en fantasierijk drumwerk!

Mark Guiliana Jazz Quartet, zaterdag 10 oktober 2015, Paradox, Tilburg

Drummer Mark Guiliana is hot. Hij is niet alleen veelgevraagd als sideman bij pop-gerelateerde muzikanten maar een must see binnen de moderne, geïmproviseerde muziek. Guiliana past moeiteloos in het rijtje van Antonio Sanchez en Dave King, de nieuwe generatie drummers die een stempel heeft gedrukt op de wijze waarop percussie zich kan manifesteren in intieme settings. Niet verscholen, maar gelijkwaardig deel uitmakend van het collectief, door het vertolken van bij vlagen dominant maar uiterst gevarieerd drumwerk met een open mind voor andere invloeden. Maar ook compositorisch vervullen zij een belangrijke rol. Exemplarisch is de samenwerking van Guiliana met pianoreus Brad Mehldau. Onder de noemer Mehliana' getuigt het album 'Taming The Dragon' van een optimale synergie tussen melodie en soundscapes, met de nadruk op de inzet van elektrische keyboards, beats, elektronica en samples. Guiliana brengt zijn laatste albums in eigen beheer uit, onder de noemer van Beat Music Productions. Zijn eerste releases onder de noemer The Los Angeles Improvisations, 'My Life Starts Now' en 'Beat Music’, worden gedomineerd door elektronica, ruwe funk en experimenten.

In Paradox staat verrassend genoeg zijn akoestisch kwartet met standaard instrumentatie centraal. Jason Rigby op saxofoon, Fabian Almazan achter de piano en Chris Morrissey op contrabas. Het kwartet presenteert fris werk van het recent verschenen en vaak gelauwerde album 'Family First'. Op het eerste oog slaagt de band erin een puike proeve van bekwaamheid af te leggen binnen de moderne neo-bop. Composities van de hand van Guiliana, met uitzondering van 'Johnny Was' (Bob Marley) en 'Beautiful Child' (Rufus Wainwright), staan als een huis. De jonge, gedreven muzikanten, vaak solistisch bevlogen en uitstekend op elkaar ingespeeld, zijn op zoek naar de juiste muzikale oplossingen. Waarbij de vele ruimte die saxofonist Rigby krijgt toebedeeld, neigt naar overvloedigheid.

Frappant voor de modernist Mark Guiliana is de subtiele aandacht voor de jazztraditie. De track 'ABED' refereert rechtstreeks aan Thelonious Monk, zowel door het tegendraadse pianospel, de toegevoegde swing elementen, maar meer nog door de onregelmatige puls. Het nummer '2014' kan, als gevolg van het onderhuidse verlangen, zijdelings herinnering oproepen aan de jaren 50. In de eigentijdse mars 'The Importance Of Brothers' is sprake van een meer dan gepaste verwijzing naar Blakey's album 'Moanin’', met daarop Benny Golsons klassieker 'Blues March'. Zowel de openlijke als de meer verholen tempowisselingen die Guiliana aanbrengt, zijn ronduit adembenemend. Op de voet gevolgd door de strakke contrabaslijnen van Chris Morrissey en het staccato pianospel van Fabian Almazan.

De ingenieuze wijze waarop maatsoorten worden omgekegeld, geheel ten dienste van het eindresultaat, getuigt van muzikaal vakmanschap. Op een bijna kaalgeplukt basic drumstel brengt Guiliana ook nog eens kleurrijke details aan. Daar kan geen drumsolo tegenop! Regelmatig komt de meer extraverte stijl van Guiliana bovendrijven. Flitsend en onheilspellend, zoals bij de onstuimige rockende passage in 'Beautiful Child'. Maar in Guiliana's project 'Family First' voert de magistrale ritmische subtiliteit de boventoon, met fraaie, elegante lyriek. Al even spannend als fantasierijk.

De meesterdrummer is op 11 december opnieuw van de partij in Paradox, maar in een andere setting. Hij speelt dan in een melange van jazz, rock en soul, voorzien van vocale samples, spacy sounds en elektronica.

Klik hier voor foto's van dit concert door Louis Obbens.

Labels:

(Louis Obbens, 20.10.15) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...








Menupagina's:




Cd van het moment:
Sylvie Courvoisier - 'Chimaera'

Klik op de hoes om een track te beluisteren en voor meer informatie





Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.