Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


Jazz Art / Festival
Gent Jazz 2015 getekend door Pieter Fannes


"Van Morrison is een oude liefde: 'Astral Weeks' heb ik platgedraaid op een kwetsbare leeftijd, 'The Healing Game' en 'Moondance' zijn verbonden met cruciale momenten uit mijn leven. Maar Van heeft zo'n grillige live-reputatie dat ik er veiligheidshalve van uitging dat de herinnering beter zou zijn dan de realiteit. Niet dus. Wat een stem. Wat een beer van een mens. Met zijn linker neusgat blaast hij Lady Gaga en Tony Bennett van het podium, met een grom tussen zijn tanden doet hij de lucht kolken, een paar keer kreunen en de aarde beeft.

Toen ik deze tekening maakte, had ik Van al een keer of vier, vijf getekend - steeds vanuit dezelfde hoek, want ik mocht enkel schuin voor het podium zitten in de frontstage. Zijn gezicht begon me in de vingers te zitten. Dansen deed Van niet, maar hij had een manier van meebuigen met de muziek die ik echt nog wilde weergeven. Dus heb ik mijn meest versleten penseel genomen en zonder veel nadenken die beweging op het papier gesmeten. Dat is het leuke van dat live-tekenen: hoe ruiger je materiaal en hoe minder je nadenkt, hoe beter het resultaat vaak is."

Met schetsboek en penseel in de aanslag bekeek illustrator Pieter Fannes Gent Jazz 2015. Gezeten op een stoeltje voor het podium, omringd door zijn tekenmateriaal, probeert hij de muziek op papier te vatten. Hij is gefascineerd door muzikanten (hun expressie, hun bewegingen, hun concentratie), door de sfeer die een goed optreden uitstraalt, door de invloed van de muziek op zijn lijnen. Dat leidde andermaal tot een aantal prachtige jazztekeningen.

Klik hier om zijn volledige Gent Jazz-album te bekijken.

Labels: ,

(Maarten van de Ven, 30.7.15) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...








Menupagina's:




Cd van het moment:
Sylvie Courvoisier - 'Chimaera'

Klik op de hoes om een track te beluisteren en voor meer informatie





Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.