Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


Concert / Jazztube
Caleidoscopische fusion

Bill Laurance Project, donderdag 14 mei 2015, TivoliVredenburg, Utrecht

Het Bill Laurance Project is ontstaan tijdens de tours van Snarky Puppy, het hippe Amerikaanse crossover-orkest van doorgaans zo'n dertien professionele fusionmusici, componisten en producers. Hun missie is onder andere het publiek zoveel mogelijk live hun instrumentale muziek te laten ervaren. Reden genoeg om intensief te touren.

Eén van de kernleden van het orkest is de Britse toetsenist Bill Laurance. Hij vertelt dat tijdens het touren er altijd veel loze tijd is, die hij gebruikt om te componeren en te jammen. Samen met mede-orkestleden drummer Robert 'Sput' Searight en Snarky-Puppy-leider Michael League op bas vormde hij het Bill Laurance Project. Dit trio heeft inmiddels twee goed ontvangen albums, 'Flint' en recentelijk 'Swift', uitgebracht. Mentaliteit en genre van dit project liggen in het verlengde van Snarky Puppy, zij het dat het orkest meer leunt op blazers en gitaren en dat de strijkers en keyboards in dit project een belangrijke rol spelen.

Door de bank genomen heeft deze stijl van symfonische fusionrock of cross-over jazz de neiging naar te gelikte albumproducties. Op het podium krijgt het dan vaak weer net dat snuifje levendige pit, waardoor het langer blijft boeien. Dat gaat inderdaad ook op voor deze avond.

In een goed gevulde Cloud Nine weet toetsenist Laurance, aangevuld met het West Side String Trio en hoorniste Katie Christie, meteen de aandacht te pakken met cirkelende motieven. Er wordt met kale piano-thema's begonnen, die laag over laag worden georkestreerd. Door ritmeveranderingen en toonsoortverschuivingen wordt de spanning dan opgestuwd tot een rollend crescendo. Met name de gedreven spelende League op elektrische- en contrabas en de met breakbeats strooiende Searight zijn daarbij een onmisbare schakel en voorzien het geheel van de nodige peper en zout.

De cinematografische composities putten thematisch uit neoklassieke thema's, die vervolgens in verschillende aanstekelijke etno-sauzen - zoals latin, afro, ska, oriënt en balkan - worden gedoopt. Dit in combinatie met elementen uit het idioom van de dance, rock en jazz resulteert in een aanstekelijke en smakelijke fusioncocktail. De momenten die er bovenuit steken zijn die wanneer het trio zichzelf op scherp zet door de randen van de speelruimte op te zoeken. Vaak is dat in de uptempo stukken, waar de strak gecomponeerde en gearrangeerde composities wat meer lucht en ruimte krijgen. Het samenspel en spelplezier komt dan fris en geïnspireerd uit de verf. Het zijn momenten dat de vonk overslaat, ook tussen ensemble en publiek.

Het stuk 'Money In The Dessert', met een aangrijpende solo van celliste Annie Tangburg, blijkt de apotheose van de avond. Minpuntjes zijn de downtempo stukken, die met name door de strijkpartijen wat oververzadigd en braaf blijven. De toevoeging van strijkers en hoorn is ook het sterkst als ze de ruimte krijgen en nemen voor een aantal bezielde solo's. Een dankbare band sluit de avond af met een wervelende versie van 'Ready Wednesday'.

Bands als het Bill Laurance Project weten een jong publiek, dat doorgaans pop- en rockgeoriënteerd is, te binden met enthousiast gespeelde instrumentale muziek, die populair, etno en jazz met elkaar mengt.

Klik hier voor foto's van dit concert door David Verwer.

In de Jazztube hierboven zie je een impressie van een optreden dat het Bill Laurance Project gaf in BIRD, Rotterdam. Inclusief interview.

Labels: ,

(Kees Schreuders, 23.5.15) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...






Menupagina's:

Zoeken op Draai:


web deze website

Redactieadres:

Hoekstraat 1 B17
3910 Neerpelt
België
(0032) 11747180
(0032) 498788554

Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.