Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


Concert
Hier was het nacht, neen, meer dan nacht!

Colin Stetson & Sarah Neufeld, donderdag 30 april 2015, LantarenVenster, Rotterdam

"Overal was het al dag, maar hier was het nacht, neen, meer dan nacht". Deze onsterfelijke woorden zijn van C Plinius Ceacilius Secundus, een Romein. Hij schreef deze woorden in Epistulae, VI naar aanleiding van de uitbarsting van de Vesuvius in 79 na Christus, de uitbarsting die Pompeii van de aardbodem veegde. Maar de woorden zijn eveneens van toepassing op het concert dat Colin Stetson en Sarah Neufeld verzorgden.

Colin Stetson specialiseert zich als rietblazer sinds jaar en dag in het zo diepst mogelijke laag. Hij is een van de weinige saxofonisten die een bassax hanteert en tevens bespeelt hij de redelijk zeldzame contrabasklarinet. Hij is bekend bij het jazzpubliek om zijn soloactiviteiten, waarbij hij middels circular breathing een aan minimal music verwante stijl hanteert, maar eveneens bij het publiek dat de experimentele vormen van pop weet te waarderen. Hij werkte onder andere samen met Arcade Fire, Godspeed You! Black Emperor, Laurie Anderson en Tom Waits. Sarah Neufeld, violiste, heeft een achtergrond bij Arcade Fire en is daarnaast sinds enige jaren in andere projecten actief, zo maakte ze in 2013 nog een album met pianist en elektronica producer Nils Frahm.

En nu dus met Stetson. De muziek, het kwam reeds ter sprake, is van het zwaardere soort. Menige track zou niet misstaan als soundtrack bij een goede horrorfilm. En op de momenten dat het er rustiger aan toe gaat, is het de diepe melancholie die je als luisteraar bijblijft. 'The Sun Roars Into View' begint met een soort van ruis, waarna Stetson - hier op tenorsax - en Neufeld in een minimal music-achtig duet om elkaar heen dansen. Het repeterende geluid brengt je als luisteraar in trance. Maar dit nummer laat ook goed horen hoezeer de twee musici inmiddels aan elkaar gewaagd zijn en hoe natuurlijk de klanken van viool en sax in elkaar overlopen.

Het meest heftig gaat het eraan toe als Stetson de contrabasklarinet bespeelt. In 'With The Dark Hug Of Time' - de titel alleen spreekt al boekdelen - start Neufeld met vioolspel dat je in één klap naar een verlaten kerkhof met volle maan brengt. Dan begint Stetson met een klank die uit de aarde omhoog lijkt te komen. De rillingen lopen je over de rug. Contrabasklarinet en viool gaan de samenwerking aan in een ijzingwekkende langzame drone. Neufeld maakt het nog iets bonter door met de hak van haar ene schoen op een houten, met elektronica versterkte plaat te stampen. Je bent blij dat je op enig moment weer, ongeschonden, naar buiten mag.

Klik hier voor foto's van dit concert door Louis Obbens.

Labels:

(Ben Taffijn, 12.5.15) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...






Menupagina's:

Zoeken op Draai:


web deze website

Redactieadres:

Hoekstraat 1 B17
3910 Neerpelt
België
(0032) 11747180
(0032) 498788554

Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.