Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


Concert
Emotioneel spectrum vol contrasten

Tord Gustavsen Quartet, woensdag 6 mei 2015, Paradox, Tilburg

Gebaseerd op de nog altijd dominante factor in de muziek van Tord Gustavsen liggen de volgende premissen voor het oprapen. Er zal terughoudende, moderne discrete muziek worden gepresenteerd, ondersteund door de hechte samenstelling van de groep. Ook zal, overwegend in midtempo, behoedzaam, contemplatief en lyrisch gemusiceerd worden.

In een voor woensdagavond opvallend goed gevulde zaal staat, althans op papier, het zesde album 'Extended Circle' centraal. De Noorse pianist Tord Gustavsen heeft de eerste drie albums met een trio uitgevoerd. Bij de laatste drie albums heeft uitbreiding plaatsgevonden met de inbreng van saxofonist Tore Brunborg. In een lange set put het kwartet uit het rijke arsenaal aan originele stukken van Gustavsen. Naast authentieke Noorse volksmuziek en hymnes uit heden en verleden. Na de verstilde openingsnoten van Gustavsen wordt al een tipje van de sluier opgelicht wat het publiek te wachten staat. Het dynamisch gehalte is groter dan verondersteld en het klinkt funkier dan ooit.

Het spel intrigeert en in alle stukken zijn tegenstellingen in stijl en emotie aan de orde. In 'Token Of Tango' maakt de romantische lyriek, na een zijdezachte saxofoonpassage, plaats voor indringende duisternis. In het daaropvolgende 'The Ground' verwijst het staccato intro op de piano al naar een opvallend turbulent en funky slot. Terwijl het middelste deel wordt gedomineerd door meesterlijke, melancholische, Noorse folk.

Tord Gustavsen maakt, ter ondersteuning van zijn spel en ter vergroting van zijn klankenpalet, effectief gebruik van subtiele elektronicavervormingen op de vleugel. Waarbij de aanslagen op de snaren bij vlagen zelfs de herinnering oproepen aan het geluid van een Fender Rhodes, aangenaam contrasterend met het spaarzame en milde saxofoongeluid. De bezwerende klanken van Tore Brunborg en de sacrale sound uit zijn hoorn tonen parallellen met de stijl van Jan Garbarek.

De fijnzinnige mix van vurige en kille muziek, plotsklaps ontstane themaverwijzingen, harmonische stiltes tegenover een sporadisch 'rockende' tenor en verrassend opzwepende ritmiek maakt het geheel opvallend eclectisch. Zelfs tijdens een ballad blijft het contrast aanwezig. Na een kwetsbaar deel op 'curved soprano' wordt zoetige en zwoele Sehnsucht becommentarieerd door onheil en dreiging op de vleugel.

In een nieuwe compositie smelten gospel en blues samen tot een macaber plot. De apotheose van een Noorse begrafenishymne brengt een muzikale ode aan hoop en verdriet. Het sonore leed op de saxofoon klinkt als een cris de coeur en de pianistische twinkeling als een optimistisch perspectief. Het staat symbool voor de schijnbare sferische tegenstellingen, die met elkaar worden verbonden door de ragfijne dynamiek van het groepsgeluid.

In de toegift 'Colors Of Mercy' werkt de meester van de nuance nog eenmaal, met ruimte voor zowel zwaarmoedigheid als lichtheid, de mooie tegenstellingen uit. Waarna het optreden uitdooft en de vleugel als een fluisterzachte orgel resoneert.

Klik hier voor foto's van dit concert door Louis Obbens.

Labels:

(Louis Obbens, 13.5.15) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...








Menupagina's:




Cd van het moment:
Sylvie Courvoisier - 'Chimaera'

Klik op de hoes om een track te beluisteren en voor meer informatie





Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.