Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


Cd
Andy Sheppard – 'Surrounded By Sea' (ECM, 2015)

Opname: augustus-september 2014

De Brit Andy Sheppard is niet bepaald de meest excentrieke of productieve saxofonist van zijn generatie, maar hij is wel een artiest die op respect kan rekenen van oudere en jongere generaties en regelmatig als mentor fungeerde voor aanstormend talent. Zo was hij voor drummer Seb Rochford de rechtstreekse aanleiding om in de jazz te stappen. Jaren later zit Rochford, die intussen een carrière uitbouwde met onder meer Polar Bear en regelmatig rock-'n-rollmiddens opzoekt, opnieuw achter de vellen bij Sheppard, net als de Franse bassist Michel Benita, die het Trio Libero vervolledigt dat in 2011 nog een knap album bij ECM uitbracht.

Voor deze nieuwe plaat breidde Sheppard, die vooral faam verwierf aan de zijde van Carla Bley, de band uit met gitarist Eivind Aarset, die er ook al bij was op zijn ECM-debuut 'Movements In Colour' in 2008, en het groepsgeluid hier een ingrijpende wending geeft. De zachte elektronica en galmende gitaarpartijen sturen het vloeiende samenspel naar een veel etherischer zone, dichter bij de 'klassieke' stijl van het label. Dat hoeft echter niet te betekenen dat het meteen gedegradeerd wordt tot stijlvol achtergrondgeluid, want Sheppard heeft nog altijd zijn persoonlijke, ultra-melodieuze stijl en een paar prima composities op zak.

Zo is opener 'Tipping Point' met z'n pulserende baslijn meteen een klepper. Een luchtig, maar geen flauw stuk, dat mistige lyriek koppelt aan een statig schuifelend ritme en sobere inkleuring. Iets krachtiger gaat het eraan toe in 'I See Your Eyes Before Me', waar Aarvinds spel iets assertiever is en ook Sheppard uit zijn ingetogen patroon breekt zonder bruuskeren. Liefhebbers van Elvis Costello kunnen dan weer terecht bij een elegante versie van 'I Want To Vanish', eentje die Benita al opnam in de jaren negentig en het trio een paar jaar geleden ook live speelde.

Als rode draad krijg je drie versies van 'Aoidh, Na Dean Cadal Idir', een Keltisch ballade, waarvoor Sheppard overschakelt op de sopraansax en wordt vergezeld door zinderende spiraalgitaar en dromerig geborstel en gepluk van de ritmesectie. Best mooi, al vallen ze niet altijd op tussen een aantal composities die soms iets te inwisselbaar klinken. Zo volgen 'Origin Of Species' en 'The Impossibility Of Silence' net iets te veel een bekende formule, waardoor de aandacht dreigt te verslappen. Het meest van al valt dat op zodra je bij eindnoot/eerbetoon 'Looking For Ornette' belandt, een compact stuk met een dansende speelsheid en levendiger articulatie (vooral van de gitaar) die je wat vaker had willen horen.

Een openbaring is 'Surrounded By Sea' dus niet. Het is eerder een aanvulling op (het iets sterkere) 'Trio Libero' en laat Sheppard op z'n meest ingetogen en lyrisch horen. Wie vooral zat te wachten op 's mans meer prikkelende spel zal hier zijn gading niet vinden. Wie de saxofonist en improvisator graag in die 'Noordelijke' context bezig ziet, die kan het album blindelings aanschaffen. De suggestie van kabbelende zeegolven en ruisende wind is wel degelijk op het album beland.

Deze recensie verscheen ook op Cobra.be

Klik hier om te luisteren naar een track van deze cd: 'Tipping Point' (tabblad 'Music').

Labels:

(Guy Peters, 13.5.15) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...






Menupagina's:

Zoeken op Draai:


web deze website

Redactieadres:

Hoekstraat 1 B17
3910 Neerpelt
België
(0032) 11747180
(0032) 498788554

Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.