Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


Concert
Van moderne gecomponeerde jazz naar vrije improvisatie

Young VIPs Tour 2015: Loran Witteveen Quintet, Čudars-Draksler Duo & Feecho, vrijdag 3 april 2015, Bimhuis, Amsterdam

Er staat de talentvolle Young Vips – de pianisten Loran Witteveen en Daja Draksler – nog tot eind mei een uitgebreide tournee te wachten. Een en ander mogelijk gemaakt en georganiseerd door het Fonds Podium Kunsten, Dutch Jazz Competition en de VIP (Vereniging van Jazz- en Improvisatiemuziek Podia).

In het Bimhuis opende het kwintet van Loran Witteveen de avond. Een kwintet, bestaande uit de altsaxofonisten Toms Rudzinskis en Jasper van Damme, bassist Lennart Heyndels en drummer Pit Dahm, dat zeer strak uitgeschreven en ingetogen op hedendaags klassieke muziek gebaseerde muziek ten gehore bracht. In dat kader was het niet verwonderlijk dat Witteveen een pianocompositie van de componist Ligeti tot een eigentijdse jazzcompositie had verwerkt.

Naast die klassieke invloed was er ook nog inspiratie geput uit de muziek van Lennie Tristano's befaamde 'cool' jazzkwintet uit eind jaren veertig met de saxofonisten Lee Konitz en Warne Marsh. In die context werd er zowel door Witteveen als beide saxofonisten nogal behoedzaam en academisch gesoleerd.

In het sluitstuk, ironisch getiteld 'Jolijt', werd het academische harnas afgeschud en op een 'ouderwetse' hardbop-wijze gemusiceerd, met een heftige en emotioneel geladen solo van altist Van Damme. De uiterst muzikaal en geconcentreerd drummende Pit Dahm wist hier het kwintet met veel pit naar grote hoogten te stuwen.

Pianiste Kaja Draksler speelde na de pauze met haar duo's Feecho (met drummer Onno Govaert) en Čudars-Draksler (met gitarist Matīss Čudars) en tenslotte met beide secondanten als trio. In alle gevallen was het muzikale stramien van hetzelfde: totale vrije improvisatie. Die muziekvorm is ergens rond de jaren zestig ontstaan, werd free jazz genoemd en had al snel volgelingen in Nederland: onder anderen Misha Mengelberg, Han Bennink en Willem Breuker. Free jazz oftewel instant composing werd gemeengoed op de jazzpodia. Het toen opgerichte Instant Composers Orchestra bestaat nog steeds en maakt nog immer succesvolle tournees naar onder meer de Verenigde Staten.

Inmiddels is het peloton free-jazzers enigszins uitgedund. Kaja Draksler daarentegen is een adept van de vrije improvisatie. Ze heeft daarbij haar lesje goed geleerd van free-jazz veteraan pianist Cecil Taylor. Naast haar wervelend, rapsodisch pianospel in combinatie met simpele en verstilde momenten bewerkt zij wisselend eveneens de snaren van de vleugel, hetgeen in samenwerking met zowel Govaert als Čudars verrassende en intieme klankkleuren oplevert. Summa summarum: spannende klankexpedities en intensief en geïnspireerd samenspel.

Klik hier voor foto's van dit concert door Maarten Jan Rieder.

Labels:

(Jacques Los, 10.4.15) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...







Schrijf je in voor onze gratis Nieuwsbrief! Klik op de button hieronder om je aan te melden:


Menupagina's:


Zoek in deze website:

Google

web deze website


Redactieadres:

Hoekstraat 1 B17
3910 Neerpelt
België
(0032) 11747180
(0032) 498788554

Nieuws, tips, suggesties, meewerken?
Mail de redactie.


(advertenties)