Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


Concert
Puur Ben van Gelder

Ben van Gelder, Bert van Erk & Dennis Elderman, donderdag 26 maart 2015, Jazzcafé Alto, Groningen
Ben van Gelder, Reinier Baas & Han Bennink, zondag 29 maart 2015, Platformtheater, Groningen

Een mooie homecoming van altsaxofonist Ben van Gelder. Ingeklemd tussen optredens in Jeruzalem en Londen was de New Yorkse Groninger de gast van de maand in Alto en drie dagen daarna met Reinier Baas en Han Bennink (de Bennie-Baas-Bennink All Stars) in het Platformtheater.

In de intiemere setting van Jazzcafé Alto liet de saxofonist wat meer van zijn ziel zien. Van nature is hij een introvert, gok ik – hij geeft in ieder geval de voorkeur aan ballads en andere klankgedichten boven uptempo macho scheurwerk. De invloed van Lee Konitz (toon en frasering, maar ook diens gewoonte om ideeën ad infinitum uit te walsen) is minder pregnant geworden. Gebleven is een voorkeur voor het hoog, hoewel Van Gelder tevens een ongewoon sterk laag etaleert. Zijn sound is puur; soms zou je hem wat rauwer uit de bol willen horen gaan. Maar er waren genoeg pareltjes, daar in Alto. 'Let’s Cool One', waarin de jonge saxofonist met zijn laag pronkte. 'I’ll Remember April', waarin het thema naadloos in een gestreken bassolo overging die even spectaculair als grappig was. 'Isfahan', een betoverde luchtspiegeling.

Maar toen Van Gelder ook 'Scrapple From The Apple' uitgesproken cool, zeg maar zakelijk probeerde te tackelen, kwam drummer Dennis Elderman in het geweer. Met een subtiel (en niet zo subtiel) aanrollende donder en bekkensschichten legde hij zijn kompaan het vuur na aan de schenen. (Tien, vijftien jaar geleden speelden Elderman en Van Gelder reeds guppyjazz in De Spieghel en omstreken.)

'All Or Nothing At All' werd zowel in Alto als het Platformtheater gespeeld. In de eerste versie schepte de saxofonist er genoegen in, in en uit de toonaard te slippen. Een solo is bij hem vaak een drieste duik richting een einder die op gegist bestek bereikt kan worden. Drie dagen later was het gitarist Reinier Baas die met een tegendraads relaas de toon zette. Meer all dan nothing at all. In een duet op een eigen compositie draaiden gitarist en altist een geconcentreerde pas-de-deux, waarbij ze om beurten solo dansten maar ook niet terugschrokken voor enige innige omstrengeling.

Gewapend met slechts een snaartrommel en een cajón zorgde Han Bennink voor de nodige balans. Het trio had slechtst één keer eerder samengespeeld, in het Amsterdamse Concertgebouw en dat was bevallen. Vandaar. De slagwerkveteraan hield zich gedeisd – voor zijn doen, dan – maar liet in boppige stikken van Thelonious Monk ('Ask Me Now') en Duke Ellington ('Wig Wise') horen dat de geraniums nog wat geduld moeten oefenen.

Willem Schwertmann maakte van beide concerten foto's: klik hier voor Ben van Gelder, Bert van Erk & Dennis Elderman in Alto en hier voor Ben van Gelder, Reinier Baas & Han Bennink in het Platformtheater.

Labels:

(Eddy Determeyer, 2.4.15) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...







Schrijf je in voor onze gratis Nieuwsbrief! Klik op de button hieronder om je aan te melden:


Menupagina's:


Zoek in deze website:

Google

web deze website


Redactieadres:

Hoekstraat 1 B17
3910 Neerpelt
België
(0032) 11747180
(0032) 498788554

Nieuws, tips, suggesties, meewerken?
Mail de redactie.


(advertenties)