Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


Cd
Lotte Anker & Fred Frith - 'Edge Of The Light' (Intakt, 2015)

Opname: 11 juli 2010
Fred Frith & Barry Guy - 'Backscatter Bright Blue' (Intakt, 2015)
Opname: 14 augustus 2007

Fred Frith is in de loop van de afgelopen decennia wellicht uitgegroeid tot de meest experimentele gitarist binnen de jazz/rock. Een gitarist die met behulp van een overvloed aan technieken en hulpmiddelen een volstrekt uniek klankuniversum creeërt, waarbij in zijn spel de gitaar als zodanig vaak niet eens meer te herkennen valt. Het blijkt ook weer uit twee recent bij het Zwitserse kwaliteitslabel Intakt Records uitgekomen duo-cd's. Eén met saxofoniste Lotte Anker en één met bassist Barry Guy. In beide gevallen zijn het opnamen van reeds enige jaren terug, maar het mag een wijs besluit heten van Intakt om deze opnamen alsnog uit te brengen.

Frith en Anker spelen een bevlogen en spannende set. Beide musici hebben het explorerende, verkennende hoog in het vaandel staan. Ze tasten elkaar af, trekken samen op, maar gaan ook regelmatig ieder hun eigen weg. Beide grossieren in onverwachte en bizarre klanken, maar vooral Frith staat hierin zijn mannetje. Tegelijkertijd weten beiden echter ook weg met het serene, bijna transcendente, met als hoogtepunt - hoe kan het ook anders gezien de titel - 'Hallucinating Angels', het slotstuk van de cd. Opvallend is ook hoe dicht de beide musici elkaar soms benaderen qua klankkleur en toonvorming. In 'Reasonably Available Control Measures' klinkt de sax van Anker op enig moment bijna als een gitaar. En ook het vraag-en-antwoordspel op 'Thief Breaks Into An Empty House' valt in deze categorie.

De set van Frith en Guy is zo mogelijk nog experimenteler. Het is ook minder een duet-cd. Guy zegt zelf over deze set: "We created a music which is syllogistic in the sense that the end product is drawn from two very different musical lives, each refecting our own history." Het eerste stuk, ruim twintig minuten lang, is dan ook voor een groot deel een complex klankuniversum. Onwezenlijk, soms onheilspellend, precies wat je verwacht bij de titel: 'Where The Cities Gleam In Darkness'. Juist, de geluiden van de nacht. Bijzonder ook hoe zich, net over de helft, ineens een spannend ritme ontvouwt, gebruikt door Frith om eens treffend op te soleren. Er is ineens leven in de duisternis. Het ander lange nummer, 'Moments Full Of Many Lives', is eveneens een hoogtepunt. Het klinkt alsof er iemand stukjes muziek van verschillende tapes aan elkaar heeft zitten plakken. Fragmenten schieten voorbij, waarbij de muzikale structuur en kleur snel wisselen. In de tweede helft doet een hallucinerend ritme zijn intrede. Als een steeds heftiger wordende draaikolk biedt het ondersteuning aan de extatische gitaarriffs van Frith. Een memorabele climax.

Klik hier om naar samples van deze cd's te luisteren.

Labels:

(Ben Taffijn, 15.4.15) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...







Schrijf je in voor onze gratis Nieuwsbrief! Klik op de button hieronder om je aan te melden:


Menupagina's:


Zoek in deze website:

Google

web deze website


Redactieadres:

Hoekstraat 1 B17
3910 Neerpelt
België
(0032) 11747180
(0032) 498788554

Nieuws, tips, suggesties, meewerken?
Mail de redactie.


(advertenties)