Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


Concert
Zwevend door het Bimhuis

Jasper Blom Quartet & special guests Lilian Vieira & Ruben Hein, zaterdag 17 januari 2015, Bimhuis, Amsterdam

Het album 'Audacity' is het vierde album van het Jasper Blom Quartet sinds het debuutalbum 'Statue Of Liberty' in 2008. Bij de introductie van deze cd toont Blom niet alleen zijn vreugde met het uitverkochte Bimhuis. De tenorsaxofonist steekt de loftrompet uit naar zijn muzikale kompanen en verzekert het publiek op ludieke wijze dat hij niet zal rusten voordat het tiende album van deze formatie uitkomt. Dit open doekje mag dan wel op zijn plaats zijn, het neemt niet weg dat alle composities van de hand van Blom komen. Door de synergie die het kwartet uitstraalt en het vermogen om complexe stukken als vanzelfsprekend te laten klinken staat de visie van de componist haaks op de hedendaagse zapcultuur.

De opening 'Souk Indigo' refereert in een optimistisch sfeer en tempo aan het muzikale idioom van Duke Ellington. Gitaar en saxofoon laten de catchy melodie smeuïg resoneren. Direct hoorbaar is de elektronische finishing touch, die Jasper Blom aanbrengt om het kleurenpalet van zijn saxofoon te nuanceren. Daarna schroomt de groep niet om ook oudere stukken te spelen. Kortstondig maar ijzersterk lopen een romantische wals, afkomstig van het album 'Dexterity', en een romige ballad van het album 'Gravity' naadloos in elkaar over. Deze stukken vormen de opmaat voor een vocaal stuk.

Met gevoel voor understatement vertelt Blom dat niet hijzelf, maar Rubin Hein de uitverkorene is om het stuk 'Come Round' te zingen. "Zang is een kunst, nietwaar?" Met een soulvolle stem wordt het pakkende nummer ingezet en wanneer het stuk gaat overhellen naar funk toont de zanger de rauwe kant van zijn stem. Langzaam wordt duidelijk dat gitarist Jesse van Ruller bij alle composities veel ruimte wordt geboden om te excelleren, zowel tijdens de rustige passages als bij de snellere stukken. Al even gracieus als gedurfd. Net voor de pauze wordt de explosiviteit van de heren beproefd in 'Knorr'.

Na de break wordt een ode gebracht aan de Britse popmuziek uit de jaren zestig, met de hit 'Yummy, Yummy, Yummy, I Got Love In My Tummy' van Ohio Express als inspiratie. Verraderlijk uitdagend wordt tegendraads gesoleerd. Bij 'Circulaçao', een heftige Braziliaanse mix met afwisselend het zwoele Copacabana en de hectische grootstedelijke smeltkroes van rap en hiphop, gaat de nadrukkelijke wens in vervulling om Lilian Viera, van Zuco 103, voor het voetlicht te brengen. Na een pas op de plaats in een rustigere vocale sfeer introduceert Jasper Blom in rapvorm zijn kwartet.

Voor de toegift wordt nog eenmaal ritmisch en meedogenloos uitgehaald in 'Last Of Your Worries'. Urgent en bij vlagen risicovol ontregelend wordt ook nu de milde input van elektronica niet geschuwd. Rafelig solerend brengen Van Ruller en Blom het optreden naar een apotheose. Bloms solistische hoogtepunt is zijn emotioneel geladen saxofoon-excercitie opgedragen aan 'Alison', als definitieve afsluiter van de avond. Tijdens zijn tred naar de catacombe van het Bimhuis lijkt Jasper Blom, net als zijn muziek, te zweven. Op naar het tiende album!

Klik hier voor foto's van dit concert door Louis Obbens.

Labels:

(Louis Obbens, 29.1.15) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...








Menupagina's:




Cd van het moment:
Sylvie Courvoisier - 'Chimaera'

Klik op de hoes om een track te beluisteren en voor meer informatie





Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.