Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


Cd
Jasper van 't Hof & Tony Lakatos - 'Go With The Wind' (JARO, 2014)


Lang, lang geleden, toen ik nog een kleine bengel was en veelbelovend, maakte ik eens een orgelconcert mee dat mij altijd is bijgebleven. Bij wijze van afsluiting van de hoogmis speelde de (gast?)organist van de Bossche St. Pieterkerk een woeste improvisatie. Hij stapelde dissonant op dissonant en buitelde langs het zwerk van de kleine waterstaatkerk alsof hij aan de stuurknuppel zat van een Tiger Moth in plaats van achter de manualen van het Smitsorgel. Het merendeel van het kerkvolk kon dat absoluut niet waarderen, dat zag ik wel, maar zelf vond ik het fan-tas-tisch. Later bedacht ik dat ik misschien voor het eerst van m'n leven een stuk van Olivier Messiaen had gehoord, maar waarschijnlijker was het 'gewoon' een uitbundige improvisatie geweest.

De charmante St. Pieter heeft al lang plaats moeten maken voor een kloeke koopkuil en pianist/organist Jasper van 't Hof heeft het bewuste recital ongetwijfeld gemist. Hij zal destijds hooguit een peuter zijn geweest, 160 kilometer verderop. Inmiddels is de combinatie saxofoon-kerkorgel niet echt bijzonder meer (Alan Laurillard-Klaas Hoek, Gijs Hendriks-Berry van Berkum) en de samenwerking tussen Van 't Hof en saxofonist Tony Lakatos mag dat predicaat ook niet dragen. Die eerste componeerde alle stukken op deze cd en koos daarbij voor de veilige weg. De hem kenmerkende exuberantie komt slechts in een enkel nummer ('Makkunta') even om de hoek kijken, maar maakt net zo snel plaats voor eerbiedige contemplatie. Dat het openingsnummer 'Toto' introspectief van karakter is, is begrijpelijk: het is opgedragen aan gitarist Toto Blanke, met wie Van 't Hof veel heeft samengewerkt en die in 2013 stierf. Maar ook het reeds genoemde 'Makkunta' (=landschap) is een tribuut, ditmaal aan de Finse drummer Edward Vesala. Dit pakt een stuk beweeglijker en avontuurlijker uit.

'Mirror Of Broadway' is gebaseerd op een showtune, maar ik hoor er eerder Satie in dan Sondheim. Niet onaardig klinkt 'Blow Me Over The Highlands', waarbij een door de St. Fabian-St. Sebastiankerk zwervende Lakatos een ruimtelijke effect genereert en de organist met bourdontonen een doedelzak suggereert.

Ik moet nog zien dat ik ga kerken waar Jasper orgelt. Ja, na afloop in het café.

Labels:

(Eddy Determeyer, 27.1.15) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...








Menupagina's:




Cd van het moment:
Sylvie Courvoisier - 'Chimaera'

Klik op de hoes om een track te beluisteren en voor meer informatie





Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.