Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 




Concert
Old school, new fashion

Grant Stewart Quintet, donderdag 25 september 2014, Bimhuis, Amsterdam

Kan de luisteraar van vandaag nog waardering opbrengen voor muziek met een dwingende melodische opzet en een vast stramien? Of verwijst die naar het archief, in zijn drang naar vernieuwing? Saxofonist Grant Stewart en zijn formatie wekken het rijke geluid van traditionele jazz, bebop, swing en hardbop opnieuw tot leven en plaatsen het terug op de agenda. Het live ervaren van deze stijlen is voor velen waarschijnlijk toch een feest der herkenning, of geeft de kick om real-time te ervaren hoe cool muziek kon klinken in de jonge jaren van je grootouders. Door gedateerde stijlen te verbinden met een vleugje avant-garde, zorgt Stewart voor genoeg innovatie om een avond lang te kunnen boeien.

Stewart en trompettist John Marshall zetten beheerst in met een strak en synchroon gespeeld thema. In zijn eerste lange solo verkent Stewart met een sonore en droge klank de mogelijkheden van de zaal. Met zijn volle geluid blaast de tenorsaxofonist subtiele fraseringen, waarin het thema herkenbaar blijft rondzingen. In zijn eigen compositie 'Here We Go' geeft Marshall een complexe solo met veel chromatiek. Stewart speelt lange ingetogen lijnen. De jonge pianist Leo Lindberg verrast met zijn geraffineerde spel. Het bopidioom, waarin hij parelende loopjes combineert met harmonische wendingen, beheerst hij feilloos.

'Amsterdam After Dark' van George Coleman begint met een fascinerend ritmisch motief op de piano. De groep laat zich horen in strak gearrangeerd ensemblespel. Volume en klank bloeien gaandeweg op in grotere contrasten. Bassist Kenji Rabson speelt een spannende melodieuze solo. Vervolgens doet Marshall een zwaar appel op zijn publiek door als zanger voor te gaan in de old-fashioned song 'Young At Heart'. Er is opluchting als bas en drums vaart maken richting een zinderend uptempo in 'West Wind' van Kenny Dorham.

De tweede set is een warm pleidooi voor de stijlopvattingen van het Grant Stewart Quintet. 'Horace-Scope' is een eerbetoon aan de onlangs overleden Horace Silver. Lindberg speelt tot de verbeelding sprekende motiefjes. Kenny Dorhams 'La Villa' wordt een kat-en-muisspel van trompet, saxofoon en drums. Strak en op het scherp van de snede. 'Warm Valley' van Duke Ellington bevat alle ingrediƫnten van een ballad: lyrisch en hier vooral ook weemoedig, in de tedere klank van Stewart. De trompet van Marshall knettert in de bluesy benadering van 'Sonny Boy' van Sonny Rollins en in 'Keep Your Sunny Side Up' hangt hij tegen de tonen aan. Uitsmijter is 'Grand Central' van John Coltrane. Hier weerklinkt the real thing. Een tijdcapsule brengt je in een atmosfeer van vijftig jaar geleden (het album 'Cannonball Adderley Quintet In Chicago' uit 1964). Stewart creƫert hierin virtuoze grappen, Marshall maakt stijlvolle contrasten.

Het Grant Stewart Quintet vormt een hecht team. Aan het einde van hun Europese tour zijn ze perfect in balans. Stewart heeft het gelijk aan zijn kant door zich sterk te maken voor behoud van tradities. De muziek beweegt zich op gebaande paden en heeft grote overeenkomst met de jazziconen uit ons collectieve geheugen. Zeggingskracht hoeft niet per definitie te leunen op vernieuwingsdrang.

Klik hier om foto's van dit concert te bekijken door Louis Obbens.

Labels:

(Unknown, 4.10.14) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...








Menupagina's:




Cd van het moment:
Sylvie Courvoisier - 'Chimaera'

Klik op de hoes om een track te beluisteren en voor meer informatie





Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.