Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 




Cd
Various artists - 'Great Black Music Roots (1927-1962)' (Frémeaux & Associés, 2014)


Dit is een gemiste kans. Op zich biedt de opzet perspectieven: een overzicht van de ontwikkeling van de zwarte muziek vanaf midden-jaren twintig tot begin-jaren zestig. Maar dan niet beperkt tot jazz of blues: ook Afrika, het Caribisch gebied en Zuid-Amerika worden erbij betrokken. Zodat we horen hoe Eric Dolphy, Franco en John Davis in hetzelfde jaar, 1960, actief waren met respectievelijk avant-garde jazz, Congolese rumba's en negentiende-eeuwse spirituals.

Nou en? Inderdaad, nou en. Wat hier nagelaten is, is de lijnen trekken die de punten verbinden. Dit was toch een prachtige gelegenheid geweest om de geschiedenis van de rumba te vertellen. Hoe die muziek ontstond na de afschaffing van de slavernij in Cuba (1886), in de sloppenwijken van Havanna en andere steden. Feestmuziek die gebaseerd was op bestaande Cubaanse, Europese en West-Afrikaanse dansstijlen. Hoe de muziek en de dans in de jaren dertig van de vorige eeuw de Verenigde Staten en Europa veroverden en ook in de Kongo populariteit kregen. Zodat de cirkel weer aardig rond was.

Of anders de niet minder fascinerende ontwikkelingen in Zuid-Afrika. Daar importeerde de blanke elite in de jaren twintig en dertig Amerikaanse en Engelse bigbandswing en close harmony, die vervolgens door lokale zwarte artiesten werden opgepikt en gecoverd. Na 1950, toen het Apartheidsstelsel wettelijke handen en voeten kreeg, begonnen die muzikanten daar een eigen draai aan te geven, wat de geboorte van kwela tot gevolg had.

Dat maakt dit drie-cd album dus allemaal niet duidelijk. En over bigbandswing gesproken: volgens de samenstellers heeft die nooit echt bestaan. Althans, van de 69 tracks is er zegge en schrijve één waarop we een grote swingband, die van pianist Count Basie, horen. Duke Ellington tellen we even niet mee, die is beyond category. Terwijl die muziek de jaren dertig en veertig bepaalde. Sterker: dit was de eerste keer dat Afrikaans-Amerikaanse muziek (en de witte imitaties daarvan) dominant was en een wereldwijde impact had. Pas in de jaren negentig was er, met de populariteit van hiphop en urban, sprake van een vergelijkbare situatie.

Ja, en dan bevat het 38 pagina's tellende inlaytje nog een paar omineuze beweringen. Kornettist Buddy Bolden wordt maar weer eens van stal gehaald als zijnde de uitvinder van de jazz. Terwijl die echt een marginale figuur was: de ware pioniers waren de kornettisten Manuel Perez, Charles Doublet en Freddie Keppard, klarinettist Lorenzo Tio Sr., violist Alcide Frank en slagwerker Jack Laine.

Voorts wordt zangeres Miriam Makeba opgevoerd als degene die de Zuid-Afrikaanse muziek in het westen introduceerde. Heel gek, vóór die tijd floot ik reeds liedjes als 'Tom Hark', 'Shrimpboats', 'Sugarbush' en 'Skokiaan'. (Dus die pionier, dat was ik.)

Labels:

(Eddy Determeyer, 17.9.14) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...







Schrijf je in voor onze gratis Nieuwsbrief! Klik op de button hieronder om je aan te melden:


Menupagina's:


Zoek in deze website:

Google

web deze website


Redactieadres:

Hoekstraat 1 B17
3910 Neerpelt
België
(0032) 11747180
(0032) 498788554

Nieuws, tips, suggesties, meewerken?
Mail de redactie.


(advertenties)