Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 




Festival
Impro jazz van zeer hoog niveau

Moore/Feldman/Courvoisier & Frank Gratkowski Quartet, Doek Festival, vrijdag 2 mei 2014, Splendor, Amsterdam

In het kader van het jaarlijkse Doek Festival – het festival van de Amsterdamse improscene en internationale vrienden – werden vanaf 29 april tot en met 4 mei op diverse locaties concerten gehouden in de hoofdstad, onder meer Zaal 100, Bimhuis en OT301. De vierde avond werd gevuld met een dubbelconcert door Moore/Feldman/Courvoisier en het Frank Gratkowski Quartet in Splendor, een oud badhuis dat is getransformeerd tot een culturele vrijplaats ten behoeve van een collectief van muzikanten, componisten en podiumkunstenaars en dat op een steenworp afstand achter het vroegere Bimhuis is gevestigd.

Het trio Moore/Feldman/Courvoisier richt zich gelet op de bezetting – violist Mark Feldman, pianiste Sylvie Courvoisier en klarinettist Michael Moor – op een welhaast hedendaags gecomponeerde muziek met tussen de geschreven partijen door adequaat subtiel gespeelde improvisaties. Het drietal is nationaal en internationaal zeer bekend en hoog geprezen in de wereld van de improvisatiemuziek en beheerst bovendien het aanverwante moderne klassieke idioom. Het ademloos luisterende publiek was getuige van een sublieme en memorabele impro-set.

Het Frank Gratkowswki Quartet tapte uit een ander vaatje. Het zette zich schrap voor een grotendeels overtuigende powerset waarin de stormachtige zestiger jaren free jazz weer tot leven werd geblazen. In het tumult waren overigens fragmenten en momenten van muzikale contemplatie en aandachtig en geconcentreerd samenspel te beluisteren. Vooral de robuuste trombonesolo's van Wolter Wierbos bewezen weer eens dat hij op zijn instrument tot de meest prominente improvisatoren behoort. Ook drummer Gerry Hemingway demonstreerde de impro jazz op slagwerk vakkundig en inventief te beheersen.

Het concert werd afgesloten met een indrukwekkende en fascinerende uitvoering van één noot door het kwartet unisono gespeeld van meervoudig pianissimo tot en met – bij wijze van – 'honderd keer' forte, waardoor Splendor op zijn grondvesten schudde en eenieder spijt had de oordopjes thuis te hebben laten liggen. Niet alleen de geluidsopbouw was fascinerend, maar eveneens de opbouw per noot in de maat. Vanaf één per maat naar uiteindelijk vier knetterende noten per maat. Verpletterd en met verwondering en bewondering bleef het publiek achter.

Klik hier voor foto's van deze concerten door Maarten van de Ven.

Labels:

(Jacques Los, 16.5.14) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...






Menupagina's:

Zoeken op Draai:


web deze website

Redactieadres:

Hoekstraat 1 B17
3910 Neerpelt
België
(0032) 11747180
(0032) 498788554

Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.