Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 




Cd
Peter Beets - 'Portrait Of Peterson' (Magic Ball Jazz, 2013)

Opname: 12 februari 2013

Beter laat dan never nooit niet. Deze cd van pianoleeuw Peter Beets was al een paar maanden uit, maar arriveerde eerst onlangs op de burelen.

Het moest er natuurlijk ooit van komen: een eerbetoon van de Nederlandse pianist aan zijn grote voorbeeld. Peter Beets heeft er nooit doekjes om gewonden; Oscar Peterson was zijn muzikale vader. Ook hij beschikt over een angstwekkende techniek, waardoor de moeilijkste loopjes eruitspringen als relaxte wandelingen. Zijn toucher is wat zwaarder en wat minder geciseleerd, wat minder rijk geschakeerd ook, dan dat van Peterson. Dat hoorde ik onlangs nog in de Groninger Smederij. De piano klonk daar bepaald forte en toen er na hem een frêle pianiste op de kruk plaatsnam, leek er wel een kolibrie op zijn teentjes over de toetsen te trippelen.

Een motivatie voor deze cd is de compositorische kwaliteiten van de Canadese geweldenaar onder de aandacht te brengen. Daarin is de initiatiefnemer geslaagd; ik moet eerlijk bekennen dat ik niet zo gecharmeerd ben van Petersons langere, meer ambitieuze werken, maar in het songstramien had hij beslist wat te vertellen. 'Nigerian Market Place' is een uitermate vrolijk scalair stuk, dat speels door het trio wordt vertolkt. 'Hymn To Freedom' lijkt een variant op het aloude 'Old Rugged Cross'; Beets etaleert hier zijn dynamische kwaliteiten. Opmerkelijk is dat hij de originele arrangementjes redelijk getrouw volgt. Maar zijn 'Hymn' wordt in een substantieel langzamer tempo gespeeld, klinkt met andere woorden bedachtzamer dan het oorspronkelijke stuk. Daarentegen gaat het trio als een speer in 'Sushi', Petersons op 'Sweet Georgia Brown' gebaseerde ode aan het gastvrije Japan, naar ik mag aannemen. In 'You Look Good To Me' hangt het drietal kleurrijke guirlandes door de kamer en in 'Cakewalk' kun je horen hoe Beets zijn vingers draadloos bestuurt. De gangbare zenuwbanen werken daarvoor domweg te langzaam.

'Blues For Oscar', een eigen compositie, klinkt als zo'n typische stevige soulblues uit de jaren zestig. In werkelijkheid is het een nieuwe versie van zijn 'Blues For The Date', dat hij vier jaar eerder met het Jazz Orchestra Of The Congresgebouw had opgenomen.

De andere held is hier bassist Ruben Rogers. Die speelt pregnante solo's en heeft, in vergelijking met Petersons Niels-Henning Orsted Pedersen, een meer exuberante, dynamischer speelstijl, die er dieper inhakt.

Het goede nieuws is dat Peter Beets in augustus door de Verenigde Staten tourt, met optredens in onder meer Birdland en de Blue Note (New York) en op het Newport Jazz Festival. Hopelijk met het Amerikaanse trio van deze plaat, dat tegen die tijd ongetwijfeld beter op elkaar ingeslepen is. Hier ('Wheatland') horen we dat de muzikanten niet steeds op hetzelfde spoor zitten. Overigens gaat hij deze zomer behalve op Newport ook op andere grote festivals in Rotterdam, Tokyo en Jakarta spelen. Dus of we die nog terugzien in De Smederij, De Boerderij of De Bakkerij is maar de vraag. Immers, zong Ray McKinley niet reeds in 1944: "Now, how you gonna keep 'em happy down on the farm, after they've seen Berlin?"

Meer horen?
Klik
hier om twee tracks van dit album te beluisteren: 'Hymn To Freedom' en 'You Look Good To Me'.

Labels:

(Eddy Determeyer, 23.5.14) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...







Schrijf je in voor onze gratis Nieuwsbrief! Klik op de button hieronder om je aan te melden:


Menupagina's:


Zoek in deze website:

Google

web deze website


Redactieadres:

Hoekstraat 1 B17
3910 Neerpelt
België
(0032) 11747180
(0032) 498788554

Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.

(advertenties)