Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 




Cd
Various artists - 'Le Label Swing - Les Premières Années 1937-1939' (Frémeaux & Associés, 2014)


In de vroege ochtend van 11 mei 1938 brandde de 'negerjazz dancing' Mephisto in Rotterdam af. Daarbij gingen de partituren van het All-Star Orchestra van trompettist Bobby Martin in vlammen op. In 1937-39 was het orkest, met daarin onder anderen saxofonist Ernest Purce, pianist Ram Ramirez en drummer Kaiser Marshall, een graag geziene gast in ons land. Wanneer de All-Stars in Scheveningen, Den Haag, Amsterdam, Utrecht of Groningen op de affiches stonden, had de zaaleigenaar gegarandeerd een volle bak. Geen wonder. Want twee weken voordat het noodlot toesloeg, had het orkest in Hilversum voor Brunswick vier kantjes vastgelegd. Een daarvan, 'Crazy Rhythm', is in deze collectie opgenomen en laat een bruisende bigband horen. (Twee testopnamen van deze sessie zijn kennelijk verloren gegaan.) De trompettist zou daarna nooit meer in de platenstudio staan en trok zich in 1944 uit de muziek terug.

Het Swing-label was in 1937 in Parijs opgericht door Charles Delaunay, de secretaris van de Hot Club de France. Het was de eerste Europese platenmaatschappij die (vrijwel) uitsluitend jazzmuziek opnam en uitbracht. Paradepaardje was het Quintette du Hot Club de France, met meestergitarist Django Reinhardt. Die formatie is hier met slechts één track vertegenwoordigd, aangezien Reinhardts werk al eerder compleet werd heruitgebracht.

De Franse jazzmuziek beleefde eind jaren dertig haar eerste bloeiperiode. Parijs werd overspoeld door muzikanten (en schrijvers en schilders) en op deze drie cd's krijgen we een goed beeld van zowel de Amerikaanse gasten als de Franse prominenten, zoals tenorsaxofonist Alix Combelle en trompettist Philippe Brun. Combelle heeft een vorstelijk geluid, waarin Coleman Hawkins en Chu Berry doorschemeren. Zijn lijnen zijn niet zo lang en hij klinkt wat minder zelfverzekerd dan de Amerikaanse voorbeelden. Brun is een uitzonderlijk krachtige blazer, een soort Armstrong, maar dan moderner.

Van de gasten van overzee moet trompettist Bill Coleman genoemd worden, die in 1937-1938 Parijs als domicilie had. In stilistisch opzicht zit hij ergens tussen Louis Armstrong en Roy Eldridge in; hij blaast beweeglijker dan die eerste. Dichter Pierre Reverdy tenslotte, de voormalige amant van couturier Coco Chanel, is hier vertegenwoordigd met 'Fonds Secrets', een vroeg voorbeeld van jazz and poetry, waarbij hij wordt begeleid door Philippe Brun en (broer) Joseph Reinhardt op gitaar.

Labels:

(Eddy Determeyer, 23.3.14) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...







Schrijf je in voor onze gratis Nieuwsbrief! Klik op de button hieronder om je aan te melden:


Menupagina's:


Zoek in deze website:

Google

web deze website


Redactieadres:

Hoekstraat 1 B17
3910 Neerpelt
België
(0032) 11747180
(0032) 498788554

Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.

(advertenties)