Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 




Concert
Trompet met gunpowder

Avishai Cohen Triveni, woensdag 12 februari 2014, Paradox, Tilburg

De Israƫlische trompettist Avishai Cohen speelt met zijn laatste trio Triveni, met Reinier Elizarde Ruano op bas en Nasheet Waits op drums, een mix van zelfgeschreven composities en standards. Cohen heeft al twee Triveni-albums op zijn naam staan. Triveni, een woord uit het Sanskriet, betekent: 'de plaats waar drie heilige rivieren samen vloeien'. Deze beeldspraak is weloverwogen gekozen en dekt de muzikale lading van het gedurfde trio. Avishai Cohen komt uit de muzikale familie van de beroemde Anat Cohen, die de klarinet voorbeeldig beheerst, en sopraansaxofonist Yuval Cohen. Als youngster treedt hij snel toe tot de scene in de West Village van New York, nadat hij zijn opleiding aan het beroemde Berklee College of Music in Boston heeft afgesloten. Inmiddels wordt Cohen in een adem genoemd met andere moderne wegbereiders zoals Jason Lindner, Omer Avital en Lionel Loueke.

Cohen heeft een extreem vloeiende trompetklank in huis. Zijn technisch vermogen en zijn natuurlijke beheersing stelt hem in staat om zijn instrument met flair en gevoeligheid te benaderen. Vaak gaat dit gepaard met razend snel en spetterend spel. Vurig en meeslepend als in de beste tenor-contrabas-drum tradities, bovenal voorzien van een hoog improvisatiegehalte. De trompettist steekt niet onder stoelen of banken dat hij een voorliefde heeft voor een muzikale benadering met geleende elementen uit de free jazz. Een aantal gespeelde stukken is geschreven door Ornette Coleman, zijn evenknie Don Cherry en Charlie Mingus. De vrijheid wordt voor een belangrijk deel bepaald door de voortdurende effectieve zoektocht naar ritmische variatie. Hierin is een hoofdrol weggelegd voor de fenomenaal drummende Nasheet Waits. Door zijn bij vlagen indringend polyritmisch en voortdurend vertragend en accelererend spel vormt hij de verbinding tussen de hardbop, free jazz en de jachtige, moderne urgentie.

De stukken van zijn eigen hand, zoals 'Safety Land' en 'November 30th' zijn compositorisch even interessant als die van de oude meesters. Slechts sporadisch wordt gas teruggenomen in de vorm van een ballad. De in Tel Aviv geboren en getogen Cohen laat in de laatste twee stukken enige mystieke Hebreeuwse invloeden doorklinken. In de toegift van Frank Foster's 'Shiny Stockings' wordt een glinsterend powerful eindstation gevonden. Het enige minpuntje is een gebrek aan nieuw gespeeld materiaal. En dat terwijl Avishai Cohen's Triveni een nieuwe release, 'Dark Light', op de plank heeft liggen.

Klik hier voor foto's van dit concert door Louis Obbens.

Labels:

(Louis Obbens, 21.2.14) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...






Menupagina's:

Zoeken op Draai:


web deze website

Redactieadres:

Hoekstraat 1 B17
3910 Neerpelt
Belgiƫ
(0032) 11747180
(0032) 498788554

Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.