Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 




Concert
Strakke samba's anno 2014

Brazilian Night met Alex Correa, woensdag 5 februari 2014, Peter Pan, Groningen

Wanneer De Smederij de informele bovenbouw-stageplek is voor de studenten van het Groninger Prins Claus Conservatorium, dan is Peter Pan, honderd meter verderop, de onderbouw. Daar verzamelen de jongerejaars zich elke woensdagavond voor sessies en speciale projecten. Overigens is er wel overlap: de beteren, meer moedigen, zie en hoor je ook met enige regelmaat in De Smederij.

Thans trad het trio van pianist Alex Correa er aan met hedendaagse Braziliaanse muziek. Muziek derhalve gebaseerd op samba en bossanova. Maar verwacht van Correa geen geijkte zondoorstoofde bossa's. Ook zijn vocaliste Ieva Paniulaityt luistert, gezien haar gepassioneerde voordracht, waarschijnlijk meer naar Flora Purim en Elis Regina dan dat ze opgewonden raakt van Astrud Gilberto.

Correa past de soepelheid van de samba in het onbegrensde van de jazz. Daarbij wordt hij geholpen door het puntige spel van basgitarist Benson Itoe en door drummer Steve Altenberg, die je aan een buitensporige tortuur zou moeten onderwerpen om níet te swingen. De ostinato riffjes van het drietal demonstreerden de hechtheid van de groep. Dit is een strak bandje; van losse eindjes gruwen ze. In een aantal stukken deed trombonist Pavel Shcherbakov mee, die de muziek met zijn trefzekere spel 'nailde', zoals dat heet. Het resultaat had meer funk en spunk, meer kloten kortom, dan wat er vaak als latinmuzak je oren binnen komt kabbelen.

Er werd dan ook geen enkele cocktail Bahia in Peter Pan gesignaleerd, maar des te meer bier. Geen wonder, met zeven verschillende soorten aan de tap. (En dan niet van dat slappe Amsterdamse nepspul.) Dat had dan weer tot gevolg dat de conversaties in het café aan de onbekommerde kant waren, zodat je buiten een straal van twee meter van de band nauwelijks een beeld kreeg van het gebodene. Van de andere kant: de kleinere aardschokken werden niet echt geregistreerd door de meute.

Na het optreden werd er uiteraard gejamd. Als je dus zangeres was, zocht je om te beginnen het snoer op de grond, speurde je naar een microfoon die daaraan paste en plugde je het andere eind in de geluidsinstallatie onder het koffiezetapparaat. Vervolgens pielde je zolang aan knopjes en schuifjes tot er daadwerkelijk geluid versterkt werd. Dat deed Hiske Oostenrijk allemaal, met een vanzelfsprekende nonchalance. Zodat we tot slot een hoogst opmerkelijke versie van Jacques Brels 'Vesoul' te horen kregen, in en soort stream of consciousness-freejazz jasje. Gedurfd en spannend.

Op dat moment was de alom aanwezige Aleksandar Skoric al lang achter de trommels gekropen. Tja, elk drumstel moet op het ergste voorbereid zijn wanneer de Rus in da house is.

Labels:

(Eddy Determeyer, 16.2.14) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...






Menupagina's:

Zoeken op Draai:


web deze website

Redactieadres:

Hoekstraat 1 B17
3910 Neerpelt
België
(0032) 11747180
(0032) 498788554

Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.