Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 




Cd
Chet Baker - 'Knew The Jazz' (Bellaphon, 2013)


De makke van veel van die recente goedkope heruitgaven is dat er hoegenaamd geen informatie meer op hoes of inlay staat. Geen teksten meer, geen bezettingen, geen opnamedata. Alsof de platenfirma's zich met Spotify identificeren.

Ook hier hoeven we kennelijk niet te weten dat het om een selectie van Chet Bakers vroege (1952-1956) werk gaat, zijn eerste bloeiperiode. Later, eind-jaren vijftig, zijn de hoogtepunten minder talrijk. Hier struikelen we erover. Aanvankelijk instrumentaaltjes, later, vanaf 1953, ook vocaal. 'I Wish I Knew' strijdt met de versie van Little Jimmy Scott om te titel 'beste vertolking ooit'. Strijkers kunnen een song smoren in suiker – maar hier is een bijzonder smaakvol arrangement ingeleverd, wars van elk spoor van kitsch. Ook horen we hier hoe Baker een verkeerde noot zo laat klinken dat het klinkt alsof het zo hoort.

Hoe hij zijn oren verfijnde door zijn werk in het kwartet van baritonsaxofonist Gerry Mulligan is duidelijk. Luister hoe de muzikanten in 'The Nearness Of You' elkaar afwisselen als eerste en tweede stem. Of hoe de trompet het verlengstuk van de bariton is geworden in 'I’m Beginning To See The Light'. Of deze versie van 'You Go To My Head', ook al zo'n pareltje, met een gelegenheidsgroep. Baker blijft mooi in het lage register en kiest de lengte van zijn noten met zorg. Ook de begeleidende pianist Gérard Gustin sluit prachtig op de solo van de leider aan; hij speelt al even bedachtzaam en weet exact welke noten weg te laten.

In het ongeïdentificeerde 'When Your Lover Has Gone', met een grotere groep, bewijst Baker dat hij als vocalist qua timing niet onderdoet voor wat hij blaast. Het fraaie arrangement duidt er wellicht op dat hier een grote jongen als Shorty Rogers of Manny Albam aan het werk is geweest. De bewerking die tenorist Jack Montrose van 'Goodbye' heeft gemaakt, lijkt nauwkeurig om de hoofdpersoon geconstrueerd: dit is een hoogtepunt uit het oeuvre van Chet Baker. Daarentegen klinkt 'Dinah' alsof hier een orkest in een aquarium zit, afgedekt door zes meter beton. Wellicht heeft deze tape jarenlang naast een magnetron gelegen.

In 'I Remember You' speelt de trompettist een interessant duet in contrapunt met zijn vaste pianist Russ Freeman. Als in een touw vervlochten klinken tenorist Bobby Jaspar en Baker in 'How About You'.

Tenslotte horen we Chet Baker in 'I’ve Never Been In Love Before' zoals we ons hem het liefst herinneren: als koorknaapje.

Meer horen?
Klik
hier voor een geluidsfragmenten van dit album.

Labels:

(Eddy Determeyer, 3.12.13) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...






Menupagina's:

Zoeken op Draai:


web deze website

Redactieadres:

Hoekstraat 1 B17
3910 Neerpelt
België
(0032) 11747180
(0032) 498788554

Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.