Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 




Concert
Gepassioneerd, niet vernieuwend

Maite Hontelé, donderdag 6 juni 2013, Bimhuis, Amsterdam

Een opgewonden sfeer maakt zich meester achter de coulissen en in de zaal van het Bimhuis. Het massaal opgekomen publiek leeft hartstochtelijk toe naar de eerste noten van de nieuwe salsasensatie uit Nederland. De geboren Utrechtse trompettiste Maite Hontelé wekt vooraf verwondering. Zij is een vreemde eend in de bijt van de salsawereld, waarin van oudsher de mannen heersen. Sterker nog: Hontelé steekt ze zelfs naar de kroon. Ze is een sensatie in Colombia, waar ze vanaf 2009 woont en door het leiden van haar eigen groep tot een begrip is uitgegroeid. De salsa is haar met de paplepel ingegoten. Haar vader is een meer dan gemiddelde gepassioneerde verzamelaar van latinmuziek. Op jonge leeftijd wordt ze gegrepen door deze stijl en naar de de trompet toegezogen. Dit vormt, samen met een opleiding aan het conservatorium, de opmaat voor een professionele loopbaan in de salsa. Nadat de Nederlandse is gevraagd deel te nemen aan een tour door verschillende landen, waaronder Colombia, is haar bedje gespreid. Na meerdere succesvolle optredens in Colombia verhuist de trompettiste naar Medellín. Haar stoutste dromen worden overtroffen door de boeking in het Amsterdamse jazz-mekka.

Na een aarzelende start neemt de overtuiging in het spel van Maite Hontelé en haar begeleiders zienderogen toe. Voor Bimhuis-begrippen staat er een atypische formatie op het deels verhoogde podium. Geen individuele dan wel collectieve improvisaties of ontluikende vernieuwingen binnen het impro-genre. De uiteenlopende mix van stijlen van aanstekelijke chachacha, son cubano, charanga, boogaloo en vanzelfsprekend swingende salsa komt voort uit diverse windhoeken van Middden- en Zuid-Amerika. Op een stevige, opzwepende ritmische ondergrond staat vooral de herkenbare melodie centraal. Deze wordt opgediend in directe, voor de hand liggende sentimenten en sferen. Het uitdragen van oeroude stijlen lijkt bij de leider het leidmotief te zijn. Soleren is nauwelijks aan de orde, maar de enigszins schelle trompetsound leidt desondanks tot zindering in de zaal.

De groep wekt bij vlagen ontroering op, als afwisseling op de zonnige uitgelatenheid. In haar nuchtere presentatie weet Hontelé paradoxaal genoeg een gevoel van euforie teweeg te brengen. Op het nieuwe album 'Déjame Así' prijkt de stem van de salsaster Oscar D'León, die de beroemde bolero 'Perdón' vertolkt. Deze wordt in het Bimhuis geloofwaardig voor het voetlicht wordt gebracht door Yumarya Grijt. Na verloop van tijd gaat het opzwepen van het publiek, tot allerlei vormen van participatie, een te grote rol spelen. Deze wordt slechts onderbroken door een gastoptreden van Joris Linssen. Hij vertelt het meeslepende verhaal over de ontmoeting met zijn idool Armando Manzanero en trekt overtuigend van leer in de vertaalde tranentrekker 'Rebecca'.

Samenvattend: een gepassioneerde mix van salsa met een onmiskenbaar Nederlands randje, maar allerminst hemelbestormend.

Klik hier voor een fotoverslag van dit concert door Louis Obbens.

Labels:

(Louis Obbens, 22.6.13) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...






Menupagina's:

Zoeken op Draai:


web deze website

Redactieadres:

Hoekstraat 1 B17
3910 Neerpelt
België
(0032) 11747180
(0032) 498788554

Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.